fietspaden aanleggen: stap voor stap ft De komende anderhalf jaar legt Zeeuwse Eilanden maar liefst zeven nieuwe fietspaden aan. Het aanleggen van een fietspad neemt zo'n drie maanden in beslag. Waterschapsmedewerkers zijn dan vaak al een jaar eerder met de voorbereidingen begonnen. "Van een lijntje op de kaart werken we naar een gedetailleerd ontwerp toe." 4 - -• .1 door Danielle Steijn-Laing Het aanleggen van een fietspad heeft veel meer om handen dan even een tekening maken en asfalteren maar. Het begint met het in kaart brengen van de priori teiten. Zo kijken we naar de ver keersveiligheid van de weg, maar ook of de weg een ontbrekende schakel is in een schoolfietsroute. Het gaat daarnaast ook om de verkeersbeleving. Als veel mensen een weg als gevaarlijk ervaren, is dat voor ons een extra reden om de weg nader te bekijken. Lijntje op kaart Als eenmaal bepaald is dat er een fietspad mag komen, dan beginnen de voorbereidende werkzaamheden. "Van eerst alleen een lijntje op een kaart, moeten we toewerken naar een gedetailleerd ontwerp", vertelt Ron de Nood, een van de drie water schapsprojectleiders voor fietspaden. Zij leiden alles in goede banen. Ron gaat in op de vele aspecten die om de hoek komen kijken: "Zo moeten boringen uitwijzen wat voor soort grond er ligt, kijken we naar de aan wezige kabels en leidingen, onder zoeken we welke beschermde flora fauna aanwezig zijn en bepalen we of archeologisch onderzoek nodig is. Maar we kijken ook of het toekomstig fietspad een sloot door kruist en of er genoeg ruimte is om het fietspad aan te leggen. Het kan zelfs zo zijn dat er een wijziging in het gemeentelijke bestemmingsplan moet komen. Zoiets kan voor het project veel vertraging opleveren." Uitgewerkte tekeningen Na alle onderzoeken volgt een ontwerpnota met uitgewerkte tekeningen, aandachtspunten en een kostenraming. Ook beginnen dan de gesprekken met de direct betrokkenen, zoals gemeente, dorpsraad, omwonenden en belangenverenigingen. "Maar als eerste gaan we natuurlijk praten met de grondeigenaren. Zij bepa len immers de haalbaarheid van het project. Vaak zijn onze bermen niet breed genoeg om er even een fietspad in aan te leggen. We moeten meestal extra grond kopen van de grondeigenaren en in sommige gevallen gaat dat niet zonder slag of stoot", vertelt Ron. Voor hem mag ieder project wel een beetje uitdagend zijn. "Als alles soepel verloopt, zit er eigen lijk geen uitdaging in. Ik vind het geweldig als we in overleg met de betrokken mensen en organisaties

Tijdschriftenbank Zeeland

Scheldestromen/de Waterwerker | 2008 | | pagina 6