reling om te zien wat de boot doet als de trossen los gaan en de sleep boot heel voorzichtig trekt. De orders gaan van man tot man. Xander: "Port twenty", kapitein: "Port twenty", roerganger: "Port twenty." Het gaat naar wens. Heksenketel Buiten de sluis is het redelijk druk. Tegemoetkomende schepen, wat schepen langs de kant. Juist hier is het kritisch volgens Janssen. "Het is hier een heksenketel. Er zijn vijf sluizen die je in de gaten moet houden. Aan bakboord (links) een van de grootste en nieuwste con- tainerterminals van de Antwerpse haven. Xander begint over wat hij de containerisatie noemt: "Alles watje kunt vervoeren, kan tegenwoordig ook in (koel)containers. Aldi haalt zijn sperziebonen uit Egypte, maar wil niet zo'n heel koelschip vol. Die bestelt dus liever in containers, stel ik me zo voor." Mede daardoor is de Springbear leeg. De bestemming is nog onbekend. De crisis is ook in de scheepvaartwereld nog niet voorbij. Loods Xander kijkt ver vooruit. Op zijn laptop maar vooral door het raam. "Kijk, we komen nu in de bocht van Bath... Bakboord 5," roept-ie tussendoor naar de roer ganger. "Afvarend aan Saefthinge, 13.30 uur op rede Vlissingen", meldt- ie en passant op de radio. Een loods moet duidelijk veel zaken tegelijk kunnen. Hij bevestigt: "Ik kan naar drie radio's tegelijk luisteren." Loods word je dan ook niet zomaar. Na de hogere Zeevaartschool en ervaring op zee, start een interne opleiding van dertien maanden. Je bent dan loods in de laagste bevoegdheid. Dat betekent datje schepen tot honderd meter mag beloodsen. Het duurt acht tot tien jaar om de maximale be voegdheid te halen. Tegenstrooms Steeds voorziet Xander de roerganger van nieuwe koersen. "Three-three- five", de roerganger herhaalt het in z'n beste Engels en draait het roer in de juiste positie. Xander kent de koersen uit het hoofd. "Als je hier 's nachts of in de mist komt, moet je weten welke koers je moet aan houden. Dat leer je door hier vaak te varen." De bocht van Bath, een gevaarlijk knikje dicht aan de rand van de vaargeul, is gepasseerd. "Het moeilijke is datje moet anticiperen. Als je een ander groot schip tegen komt, moetje weten waar je elkaar passeert. Daar heb je ervaring voor nodig." De Westerschelde is kalm vandaag. "Ja, de rivier is wel eens anders", bevestigt Xander. "Het ergste is als je middenin de nacht wordt gebeld en met slecht weer tegenstrooms moet gaan." Zeeziek is hij gelukkig nog nooit geweest. "Maar echt waar", be- gint-ie, "Er zijn heel veel loodsen die hondsberoerd zijn bij slecht weer." ^5 ■tri 10^ Links: Na de loodswissel vaart de Springbear de Noordzee op. Midden: Het uitvaren van de sluis is secuur werk. Rechtsonder: Een loods adviseert over de navigatie, de kapitein blijft eindverantwoordelijk.

Tijdschriftenbank Zeeland

Scheldestromen/de Waterwerker | 2010 | | pagina 10