reling om te zien wat de boot doet
als de trossen los gaan en de sleep
boot heel voorzichtig trekt. De orders
gaan van man tot man. Xander: "Port
twenty", kapitein: "Port twenty",
roerganger: "Port twenty." Het gaat
naar wens.
Heksenketel
Buiten de sluis is het redelijk druk.
Tegemoetkomende schepen, wat
schepen langs de kant. Juist hier
is het kritisch volgens Janssen.
"Het is hier een heksenketel. Er zijn
vijf sluizen die je in de gaten moet
houden. Aan bakboord (links) een
van de grootste en nieuwste con-
tainerterminals van de Antwerpse
haven. Xander begint over wat hij de
containerisatie noemt: "Alles watje
kunt vervoeren, kan tegenwoordig
ook in (koel)containers. Aldi haalt
zijn sperziebonen uit Egypte, maar
wil niet zo'n heel koelschip vol. Die
bestelt dus liever in containers, stel
ik me zo voor." Mede daardoor is de
Springbear leeg. De bestemming is
nog onbekend. De crisis is ook in de
scheepvaartwereld nog niet voorbij.
Loods Xander kijkt ver vooruit.
Op zijn laptop maar vooral door
het raam. "Kijk, we komen nu in
de bocht van Bath... Bakboord 5,"
roept-ie tussendoor naar de roer
ganger. "Afvarend aan Saefthinge,
13.30 uur op rede Vlissingen", meldt-
ie en passant op de radio. Een loods
moet duidelijk veel zaken tegelijk
kunnen. Hij bevestigt: "Ik kan naar
drie radio's tegelijk luisteren." Loods
word je dan ook niet zomaar. Na de
hogere Zeevaartschool en ervaring
op zee, start een interne opleiding
van dertien maanden. Je bent dan
loods in de laagste bevoegdheid. Dat
betekent datje schepen tot honderd
meter mag beloodsen. Het duurt acht
tot tien jaar om de maximale be
voegdheid te halen.
Tegenstrooms
Steeds voorziet Xander de roerganger
van nieuwe koersen. "Three-three-
five", de roerganger herhaalt het in
z'n beste Engels en draait het roer
in de juiste positie. Xander kent de
koersen uit het hoofd. "Als je hier
's nachts of in de mist komt, moet
je weten welke koers je moet aan
houden. Dat leer je door hier vaak
te varen." De bocht van Bath, een
gevaarlijk knikje dicht aan de rand
van de vaargeul, is gepasseerd. "Het
moeilijke is datje moet anticiperen.
Als je een ander groot schip tegen
komt, moetje weten waar je elkaar
passeert. Daar heb je ervaring voor
nodig."
De Westerschelde is kalm vandaag.
"Ja, de rivier is wel eens anders",
bevestigt Xander. "Het ergste is als je
middenin de nacht wordt gebeld en
met slecht weer tegenstrooms moet
gaan." Zeeziek is hij gelukkig nog
nooit geweest. "Maar echt waar", be-
gint-ie, "Er zijn heel veel loodsen die
hondsberoerd zijn bij slecht weer."
^5
■tri
10^
Links: Na de loodswissel vaart de
Springbear de Noordzee op.
Midden: Het uitvaren van de sluis is
secuur werk.
Rechtsonder: Een loods adviseert
over de navigatie, de kapitein blijft
eindverantwoordelijk.