Loodsen De Russische bemanning begeleidt Xander naar de brug op de vijfde verdieping. Veel kleine treetjes in een warm trappenhuis. De kapitein ontvangt hem vriendelijk, al is hij duidelijk nerveus. Ijsberend duurt het wachten lang. Wachten tot de Boudewijnsluis vol ligt en aan de Westerscheldekant open gaat. Xander: "We zijn hier voor de veiligheid. Zonder loods zou het gros van de schepen in het midden van de vaargeul varen. Als kapitein mis je het verkeersbeeld. Er gebeurt hier van alles om je heen en er is veel stro ming. Je hebt lokale kennis nodig om alles te overzien. Ik kom op het meest spannende stuk aan boord. Dat is het leuke." Over de reling hangen Janssen, geboren in Utrecht, wist al van kleins af dat-ie ging varen. "Ik wilde naar de Zeevaartschool." Het werd Vlissingen omdat het campusachtige idee hem aantrok. Na zijn hbo-diploma kon hij de zee op. Eerst op een kuster, later op een baggerschip. "Ik heb jarenlang in Hongkong gewerkt. Daar werd ik uiteindelijk kapitein op een baggerschip. Bijna de hele Nederlandse baggervloot lag daar voor de aanleg van het vliegveld." Inmiddels getrouwd wilde hij wat vaker thuis zijn. Het telefoontje van het Loodswezen kwam als geroepen. Op z'n 29e begon zijn interne opleiding tot loods. "Sleepboot Union Amber, hier Springbear. Bent u gereed om vast te pakken?" Xander meldt zich via de scheepsradio. "De sleep boot moet ervoor zorgen dat de neus van de kant afblijft bij het uitvaren van de sluis", verklaart Xander. Inmiddels staan loods en kapitein buiten op de brug. Hangend over de Een loods is verplicht voor schepen langer dan 80 meter of bij vervoer van gevaarlijke stoffen. Bij het Loodswezen Scheldemonden werken 161 Nederlandse loodsen. Die zorgen voor begeleiding van 27,5% van het scheepvaartverkeer op de Westerschelde naar Vlaamse havens. De overige 72,5% wordt door de Vlaamse loodsen gedaan. Een loods werkt 7 dagen op, 7 dagen af. 8

Tijdschriftenbank Zeeland

Scheldestromen/de Waterwerker | 2010 | | pagina 8