Loodsen
De Russische bemanning begeleidt Xander
naar de brug op de vijfde verdieping. Veel
kleine treetjes in een warm trappenhuis. De
kapitein ontvangt hem vriendelijk, al is hij
duidelijk nerveus. Ijsberend duurt het
wachten lang. Wachten tot de Boudewijnsluis
vol ligt en aan de Westerscheldekant open
gaat. Xander: "We zijn hier voor de veiligheid.
Zonder loods zou het gros van de schepen
in het midden van de vaargeul varen. Als
kapitein mis je het verkeersbeeld. Er gebeurt
hier van alles om je heen en er is veel stro
ming. Je hebt lokale kennis nodig om alles
te overzien. Ik kom op het meest spannende
stuk aan boord. Dat is het leuke."
Over de reling hangen
Janssen, geboren in Utrecht, wist al van
kleins af dat-ie ging varen. "Ik wilde naar de
Zeevaartschool." Het werd Vlissingen omdat
het campusachtige idee hem aantrok. Na
zijn hbo-diploma kon hij de zee op. Eerst op
een kuster, later op een baggerschip. "Ik heb
jarenlang in Hongkong gewerkt. Daar werd
ik uiteindelijk kapitein op een baggerschip.
Bijna de hele Nederlandse baggervloot lag
daar voor de aanleg van het vliegveld."
Inmiddels getrouwd wilde hij wat vaker thuis
zijn. Het telefoontje van het Loodswezen
kwam als geroepen. Op z'n 29e begon zijn
interne opleiding tot loods.
"Sleepboot Union Amber, hier Springbear.
Bent u gereed om vast te pakken?" Xander
meldt zich via de scheepsradio. "De sleep
boot moet ervoor zorgen dat de neus van de
kant afblijft bij het uitvaren van de sluis",
verklaart Xander. Inmiddels staan loods en
kapitein buiten op de brug. Hangend over de
Een loods is verplicht
voor schepen langer dan
80 meter of bij vervoer
van gevaarlijke stoffen.
Bij het Loodswezen
Scheldemonden werken
161 Nederlandse
loodsen. Die zorgen
voor begeleiding
van 27,5% van het
scheepvaartverkeer op
de Westerschelde naar
Vlaamse havens. De
overige 72,5% wordt
door de Vlaamse loodsen
gedaan. Een loods werkt
7 dagen op, 7 dagen af.
8