van dichtbij bieden de werken een intense beleving. Je moet ze ervaren om alles tot je te kunnen nemen. Hoe het licht speelt Het liefst werkt Johnny langs de kust. Niet alleen in Zeeland maar ook in Noorwegen, Bretagne of IJsland. Ook landinwaarts in Toscane werkt hij graag. "Meestal loop ik eerst een stuk kust af of ik pak mijn fiets. Interessante plekken noteer ik. Dan ga ik er een paar keer naar toe om te zien hoe het licht met de kust speelt. Ik ben altijd op zoek naar iets nieuws. En het mooie van eb en vloed is dat er altijd dingen bloot komen te liggen." Broden en vissen Al heel vroeg begon Beerens met schilderen. Van traditionele landschappen naar meer surrealistisch werk zoals anonieme vissers en vissen, begon hij een zo zuiver mogelijk beeld op te bouwen. Zuiver maar wel figuratief met een soort van abstractie erin. Bekende werken van zijn hand zijn de broden en vissen op de silo's aan de vissershaven van Breskens. Of de druppels water op de watertoren van Oostburg. "In het geval van de silo heb ik eerst een heel grote voorstudie gemaakt op een zelfgebouwd schaalmodel van het damwandprofiel. Daarna heb ik de vissen en broden eerst uit de vrije hand op de silo gezet. Ik ben heel vaak naar beneden geweest om vanaf een afstand te kijken en correcties aan te geven. Pas later ben ik gedetailleerder te werk gegaan. Aan de graansilo's in Breskens heb ik bijna twee maanden non-stop gewerkt. Ik raakte haast in een soort trance. Mijn vrouw kwam zelfs mijn eten brengen." Carte blanche De opdrachten voor de silo en de watertoren had Beerens via inschrijvingen verkregen. Hij werkt af en toe in opdracht maar hij maakt wel wat hij zelf wil. "Ik maak de schilderijen in eerste instantie voor mezelf. Als ik in opdracht werk, wil ik carte blanche hebben, anders werkt het voor mij niet. Naarmate het einde van een werk nadert, ben ik afstand aan het nemen en ben ik in m'n hoofd al met het volgende werk of met nieuwe dingen bezig. Ik kan goed afstand nemen van dingen, zeker als ik weet dat het naar mensen gaat die er veel plezier aan beleven." 22 Boven: Johnny haalt zijn inspiratie uit de Zeeuwse kust. Midden: Kenmerkend voor zijn werk zijn de verschillende lagen papier. Onder: Verf mengen in zijn atelier, op de achtergrond een deel van een schilderij.

Tijdschriftenbank Zeeland

Scheldestromen/de Waterwerker | 2010 | | pagina 22