Kis ans weert bijzonder gevonden Ooit was Hansweert een belangrijk knooppunt aan het Kanaal door Zuid- Beveland, een van de drukst bevaren kanalen van Europa. Schepen zijn er nog steeds, maar de bedrijvigheid is verdwenen en deze sluizen doen geen dienst meer. De Zuidersluis, de middelste van de drie, was als eerste gereed in 1865. Daarna werd de Westsluis gebouwd in 1872. Deze twee kolken had den handbediende sluisdeuren. In 1916 opende koningin Wilhelmina de hypermoderne, elektrische derde sluis, de Oostsluis. In de goede jaren passeerden honderdduizend sche pen per jaar en werkten er meer dan tweehonderd man: parlevinkers, tijmannen, slikloodsen en doua niers. Er werd van alles verkocht aan de afgemeerde schippers, waar de plaatselijke middenstand goed aan verdiende. Toen Rijkswaterstaat in 1975 twintig kilometer verderop het Schelde- Rijnkanaal opende, nam de handel rond de sluizen van Hansweert zien derogen af. De vaarroute tussen Rot terdam en Antwerpen was immers veel korter door dit nieuwe kanaal. In Hansweert wordt een modernere, snelle doorgang aangelegd, waardoor in 1987 een eind komt aan de drie oude sluizen. Inmiddels zijn er van de Oost- en Zuid slechts restanten over. Over de deuren van deze slui zen zijn fiets- en wandelpaden aan gelegd. Onder de sluisdeuren geen golven meer, maar enkel nog gras. 23 Hansweert i ft i door Danielle Steijn-Laing

Tijdschriftenbank Zeeland

Scheldestromen/de Waterwerker | 2011 | | pagina 23