Voor mij is de Zeeuwse polder niet anders dan een polder bij Volendam bijvoorbeeld." Op de vraag waar hij z'n mooiste foto ooit gemaakt heeft, antwoordt hij direct: "Ik denk dat dat ergens aan de kust was." Inhammen Rob Groenland van het KNMI helpt ons direct uit de droom: "Het licht waar we het over hebben is niet uniek voor Zeeland. Het komt ook op andere plaatsen voor die zijn omge ven door water. Rond de Biesbosch en het IJsselmeer bijvoorbeeld." Hij gaat nog een stap verder. Groenland: "Het licht is niet uniek voor Neder land. Aan de westkust van Dene marken waar het drassig is en er meer water is, kun je dit soort licht ook hebben. Of bijvoorbeeld in het Noordoosten van Engeland. Plaatsen waar inhammen zijn, waar dus land omgeven is door water, zoals bijvoor beeld ook in Ierland enigszins is, zijn te vergelijken met Zeeland. Het is dus wel romantisch om het over 'Zeeuws licht' te hebben maar het is niet uniek." Het licht van 2012 Uniek of niet, het Zeeuwse licht blijft trekken. De in Hongarije geboren kunstenaar Krisztian Horvath (1976) schrijft op zijn weblog: "Toen ik op de AKI (Kunstacademie Enschede, red.) zat, maakte ik een jaar lang al leen maar landschappen. Tót ik een keer met vakantie naar Domburg in Zeeland ging. Daar werd ik verliefd op de Noordzee. Die liefde is gebleven en sindsdien is de zee uitgangspunt voor al mijn kunst." Jan Toorop en Piet Mondriaan zijn wel de meest bekende schilders die zich lieten inspireren door het Zeeuwse licht. Op de werken van de kunstenaars baden de paalhoofden, duinlandschappen en zee in een hei achtig licht. Verstrooiing Rob Groenland, meteoroloog bij het KNMI, kan het verschijnsel duiden: "Het licht heeft een andere tint. We kunnen de intensiteit van licht meten. Het licht dat we kennen is van origine van de zon. In bepaalde gebieden, zoals in Zeeland, zorgt de omgeving van water ervoor dat er een reflectie en verstrooiing van licht optreedt. Hierdoor krijg je meerdere lichtbronnen, het licht wordt minder hard. Het wordt melkachtig of heiig. Je kunt het vergelijken met een spie gel waar zonlicht opvalt. Zo gaat dat ook bij een vijver of wateroppervlak. De moraal van het verhaal is dat als je vanaf een eiland naar de omgeving kijkt, het licht anders is doordat er zoveel reflectie op het water is. Dat verklaart waarom het licht in bijvoor beeld het Oosten van Drenthe anders is dan in Zeeland. Het komt door het effect van het water." Loeihard Rudy Visser, als waterschapsfoto graaf ook veel aan de kust te vinden, houdt in tegenstelling tot Toorop en Mondriaan niet van heiige luchten: "Daar heb ik niet veel mee. Wat mij aantrekt zijn strakblauwe luchten en zon. Je ziet ze vaak de dag nadat het geregend heeft, de luchten zijn dan loeihard blauw en hebben stapelwol ken." Hij kan het verschil wel ver klaren: "Een schilder heeft niet voor niks z'n atelier op het Noorden. Die houden niet van keihard zonlicht." Maar of het licht hier in Zeeland anders is dan elders? Rudy is er hel der in: "Ik ervaar dat absoluut niet. 13 Waterschapsfotograaf Rudy Visser: "Wat mij aantrekt zijn strakblauwe luchten en zon. Je ziet ze vaak de dag nadat het geregend heeft, de luchten zijn dan loeihard blauw en hebben stapelwolken."

Tijdschriftenbank Zeeland

Scheldestromen/de Waterwerker | 2012 | | pagina 13