in de steigers
Overal liggen bergen stenen, zand en
asfalt. Vrachtwagens rijden af en aan
kranen draaien volop. Er is een tijdelijke
asfaltcentrale gebouwd, om de nieuwe
steenbekleding snel in te kunnen gieten
"De kustversterking bij Breskens is
het derde van de vijf deeltrajecten",
vertelt projectleider Michiel Pouwer
(35). "Als het werk af is, herken je
het gebied niet meer terug." Michiel
werkt bij het Ingenieursbureau
van het waterschap en is erg
enthousiast. "De kustversterking bij
Breskens is heel gevarieerd. We zijn
begonnen met het verwijderen van
het buffetrestaurant De Milliano
en gedeelten van wegen. Het werk
bestaat uit drie delen. Allereerst
gaan we de dijk bij de Scheldeveste
verhogen en er een betonnen muur
van een meter hoog plaatsen.
Ook wordt de zeedijk rondom het
Veerplein verhoogd en verbreed
met klei. Het laatste deel is het
Badstrand waar we de dijk verhogen
en de klei vervangen door stenen. De
klei ligt nu onder het zand, dus dat
moet eerst worden verwijderd."
Het lijkt op een maanlandschap.
Bulldozers verschuiven enorme
hoeveelheden steen en zand. "Het
leuke van dit werk is dat het zo dicht
bij de kern Breskens en de bus-
en veerdienst ligt. Dat zorgt voor
veel aanloop van omwonenden en
reizigers. Ze zijn benieuwd naar het
eindresultaat. Je kunt het je nu nog
niet voorstellen, maar straks kun
je hier perfect recreëren. Bovendien
is de kust voor de toekomst veilig",
verzekert Michiel.
19
Aannemer: Zeeuwse Stromen
Lengte: 2,4 kilometer
Kosten: 13,8 miljoen
Uitvoering: november 2011 t/m
oktober 2012
Breske
door Arjan Goossen