in de steigers Overal liggen bergen stenen, zand en asfalt. Vrachtwagens rijden af en aan kranen draaien volop. Er is een tijdelijke asfaltcentrale gebouwd, om de nieuwe steenbekleding snel in te kunnen gieten "De kustversterking bij Breskens is het derde van de vijf deeltrajecten", vertelt projectleider Michiel Pouwer (35). "Als het werk af is, herken je het gebied niet meer terug." Michiel werkt bij het Ingenieursbureau van het waterschap en is erg enthousiast. "De kustversterking bij Breskens is heel gevarieerd. We zijn begonnen met het verwijderen van het buffetrestaurant De Milliano en gedeelten van wegen. Het werk bestaat uit drie delen. Allereerst gaan we de dijk bij de Scheldeveste verhogen en er een betonnen muur van een meter hoog plaatsen. Ook wordt de zeedijk rondom het Veerplein verhoogd en verbreed met klei. Het laatste deel is het Badstrand waar we de dijk verhogen en de klei vervangen door stenen. De klei ligt nu onder het zand, dus dat moet eerst worden verwijderd." Het lijkt op een maanlandschap. Bulldozers verschuiven enorme hoeveelheden steen en zand. "Het leuke van dit werk is dat het zo dicht bij de kern Breskens en de bus- en veerdienst ligt. Dat zorgt voor veel aanloop van omwonenden en reizigers. Ze zijn benieuwd naar het eindresultaat. Je kunt het je nu nog niet voorstellen, maar straks kun je hier perfect recreëren. Bovendien is de kust voor de toekomst veilig", verzekert Michiel. 19 Aannemer: Zeeuwse Stromen Lengte: 2,4 kilometer Kosten: 13,8 miljoen Uitvoering: november 2011 t/m oktober 2012 Breske door Arjan Goossen

Tijdschriftenbank Zeeland

Scheldestromen/de Waterwerker | 2012 | | pagina 19