Mayday, mayday! Voor de Zeeuws-Vlaamse kust is een schip in nood. Binnen enkele minuten snellen de redders van de KNRM Cadzand, vaak vanaf hun werk, naar hun post. Ze hijsen zich in hun overlevingspakken en de 'Winifred Lucy Verkade-Clark' wordt te water gelaten. Vol gas vooruit. Spannende momenten beleven ze hier wel vaker. Meestal gaat het om een boot die niet meer op eigen kracht naar de haven kan va ren, omdat de motor het heeft begeven. Dan helpen ze de, soms al onderkoelde, beman ning en slepen ze de boot naar een veilige haven. Helaas komt het ook voor dat ze op zoek moeten naar vermiste mensen langs de waterlijn of op open zee. Of ze brengen met de legertruck ambulancepersoneel naar moeilijk bereikbare plekken. "Maar mensen helpen en redden is gewoon een roeping. Dit is onze passie", aldus Jan Aarnoutse. Opstapper Waterschapper Jan (41) is een van de vijftien mannen van het reddingsteam in Cadzand; dertien mannen die varen en twee die vanaf de kant helpen. Bij de KNRM mag je tot je 55e varen. Daarna kun je nog aan de wal worden ingezet. Als er een grote actie wordt opgezet, dan kan die heel goed vanuit het reddingsstation worden ondersteund. De Kustwacht coördineert de acties. Jan zit al dertien jaar bij het team. Hij is 'opstapper'. Jan: "Ik ben dus bemanningslid, maar wel een die alles moet kunnen. Van het bedie nen van de apparatuur tot het beademen van een drenkeling." De mannen van het reddingsteam in Cadzand hebben verschil lende achtergronden en daardoor kun nen ze stuk voor stuk hun eigen expertise bijdragen aan het team. Jan: "Bij ons zitten mensen uit de horeca, bouw, scheepvaart, industrie en mannen die al met vervroegd pensioen zijn. Van alles wat. En dat vind ik het mooie van onze club." Zand, wind en zout De vijftien mannen komen wekelijks bijeen. Jan: "Bij ieder station is het anders geregeld. We zijn er ook niet altijd allemaal. Als je in de ploegen werkt, kan je er natuurlijk niet altijd bij zijn. Wij komen iedere maandag samen voor de onderhoudsavond. We voeren kleine reparaties uit aan het materieel, kijken of alles nog goed vast zit of verversen de olie. Ons materiaal heeft altijd te maken met de meest slechte condities: zand, wind en zout water. Die condities vereisen goed onderhoud." Toch gebeurt het wel eens dat ze er samen niet uitkomen omdat er iets specifieks aan de hand is met de reddings boot. Dan kunnen ze altijd terugvallen op de landelijke expertise binnen de KNRM. Eén keer per twee weken oefenen ze daad werkelijk op zee. De reddingsboot 'Winifred Lucy Verkade-Clark' wordt getrokken door een Amerikaanse op rupsbanden landbouw- tractor, de Caterpillar Challenger 75e. Oefenen in Schotland "Het is van groot belang om al je vaardig heden bij te houden. Als we gaan varen 20 m door Danielle Steijn-Laing

Tijdschriftenbank Zeeland

Scheldestromen/de Waterwerker | 2013 | | pagina 20