Mayday, mayday! Voor de Zeeuws-Vlaamse kust is een schip in
nood. Binnen enkele minuten snellen de redders van de KNRM
Cadzand, vaak vanaf hun werk, naar hun post. Ze hijsen zich
in hun overlevingspakken en de 'Winifred Lucy Verkade-Clark'
wordt te water gelaten. Vol gas vooruit.
Spannende momenten beleven ze hier wel
vaker. Meestal gaat het om een boot die niet
meer op eigen kracht naar de haven kan va
ren, omdat de motor het heeft begeven. Dan
helpen ze de, soms al onderkoelde, beman
ning en slepen ze de boot naar een veilige
haven. Helaas komt het ook voor dat ze op
zoek moeten naar vermiste mensen langs
de waterlijn of op open zee. Of ze brengen
met de legertruck ambulancepersoneel naar
moeilijk bereikbare plekken. "Maar mensen
helpen en redden is gewoon een roeping. Dit
is onze passie", aldus Jan Aarnoutse.
Opstapper
Waterschapper Jan (41) is een van de
vijftien mannen van het reddingsteam in
Cadzand; dertien mannen die varen en twee
die vanaf de kant helpen. Bij de KNRM mag
je tot je 55e varen. Daarna kun je nog aan
de wal worden ingezet. Als er een grote actie
wordt opgezet, dan kan die heel goed vanuit
het reddingsstation worden ondersteund. De
Kustwacht coördineert de acties. Jan zit al
dertien jaar bij het team. Hij is 'opstapper'.
Jan: "Ik ben dus bemanningslid, maar wel
een die alles moet kunnen. Van het bedie
nen van de apparatuur tot het beademen
van een drenkeling." De mannen van het
reddingsteam in Cadzand hebben verschil
lende achtergronden en daardoor kun
nen ze stuk voor stuk hun eigen expertise
bijdragen aan het team. Jan: "Bij ons zitten
mensen uit de horeca, bouw, scheepvaart,
industrie en mannen die al met vervroegd
pensioen zijn. Van alles wat. En dat vind ik
het mooie van onze club."
Zand, wind en zout
De vijftien mannen komen wekelijks bijeen.
Jan: "Bij ieder station is het anders geregeld.
We zijn er ook niet altijd allemaal. Als je in
de ploegen werkt, kan je er natuurlijk niet
altijd bij zijn. Wij komen iedere maandag
samen voor de onderhoudsavond. We voeren
kleine reparaties uit aan het materieel,
kijken of alles nog goed vast zit of verversen
de olie. Ons materiaal heeft altijd te maken
met de meest slechte condities: zand, wind
en zout water. Die condities vereisen goed
onderhoud." Toch gebeurt het wel eens dat
ze er samen niet uitkomen omdat er iets
specifieks aan de hand is met de reddings
boot. Dan kunnen ze altijd terugvallen op
de landelijke expertise binnen de KNRM.
Eén keer per twee weken oefenen ze daad
werkelijk op zee. De reddingsboot 'Winifred
Lucy Verkade-Clark' wordt getrokken door
een Amerikaanse op rupsbanden landbouw-
tractor, de Caterpillar Challenger 75e.
Oefenen in Schotland
"Het is van groot belang om al je vaardig
heden bij te houden. Als we gaan varen
20
m
door Danielle Steijn-Laing