de
in
steigers
Bluswater
We zijn inmiddels in het kabelka
naal onder het wegdek. Een ruimte
van zo'n twee meter hoog en ander
halve meter breed. Jacco schakelt
met één knop 6,6 kilometer verlich
ting aan. "Deze zwarte buis vervoert
het bluswater. We hebben 240 m3
water in voorraad." Jacco legt aan
Adrie de functies van de kabels en
leidingen uit. "Naast de bluswaterlei
ding, liggen er bijvoorbeeld hoog
spanningskabels en zijn er buizen
die het lekwater van de tunnel
afvoeren." Jacco praat over 'zweten'.
"Geen één tunnel is waterdicht.
We voeren ongeveer 2,5 m3 lekwa
ter per etmaal af. Dat wordt eerst
bemonsterd en gaat daarna naar de
Westerschelde. De witte vlekken die
je ziet aan de tunnelwand, zijn de
zoutrestanten van een opgedroogde
lekkage."
De ogen van de operators
De operators kunnen via twintig
schermen de gehele tunnel volgen.
Jacco: "De ogen van de operators
zijn de camera's. De techniek is zo
uitgerust dat als er iets aan de hand
is, een scherm vanzelf beeld geeft.
Bijvoorbeeld als een auto langzamer
rijdt dan 20 km per uur."
Jacco leidt ons van de ene ruimte
naar de andere. Een ware catacom
be. Adrie: "Je zou hier verdwalen."
Om 22.15 uur zijn we rond. "Ik vind
het nog indrukwekkender dan ik
dacht", geeft Adrie aan. "Ik kan het
allemaal niet letterlijk navertellen
maar het is veel duidelijker gewor
den." Hij noemt nog wel één na
deeltje: "Jammer van die kroket en
erwtensoep..."
18
Het bekende tunneltje is onderdeel
van de zogenoemde kazematten;
bomvrije ruimten die gebruikt werden
om geschut op te stellen en munitie
onder te brengen. "Het is een uniek
project", vertelt Marco de Feiter die
namens het waterschap projectma
nager is van het werk. "Het Keizers
bolwerk is in de 16e eeuw aangelegd
door keizer Karei V. Begin 19e eeuw
werd het door Napoleon aangepast
in de huidige vorm, inclusief een
garnizoensbakkerij. In de TWeede
Wereldoorlog gebruikten de Duitsers
de ruimten als schuilplaats en om
torpedo's op te slaan. Onder het
bolwerk bevinden zich oude gewelven.
Er zijn dertien ruimten, zes daar
van zijn ongebruikt en verkeren in
slechte staat. Er zitten scheuren in
die we gaan dichten en ook de muren
zijn bol komen te staan van onder
andere vocht. Er komen mooie houten
deuren en er worden weer ramen in
geplaatst. Het waterschap zorgt dat
dit belangrijke cultuurhistorische
bouwwerk en Rijksmonument in
stand wordt gehouden. De gemeente
Vlissingen zorgt voor de bouwkun
dige aanpassingen. Het is de bedoe
ling om de kazematten half augustus
open te stellen voor publiek."
Volgens Marco is niet exact te zeggen
wanneer het werk volledig afgerond
is. "Dat komt door het vocht. Om
kwalitatief goed werk te kunnen
leveren zijn voor sommige werkzaam
heden wat drogere omstandigheden
nodig."
Na de restauratie worden de
kazematten geschikt gemaakt voor
het huisvesten van exposities door
het muZEEum. De restauratie is
mede mogelijk gemaakt door subsidie
van het EU-programma 'Muren en
Tuinen'. mmmmmm
19
Tunnelfeitjes
De ventilatoren in de tunnel
staan niet standaard aan. Ze
draaien wel op een natuurlijke
manier door de rijwind van
de auto's. Als ze alle 40 aan
zouden staan, staat dit gelijk
aan windkracht 10 a 12.
Een lekke band? Dan wordt
het voertuig geborgen door
een bergingsbedrijf. Er mag
vanwege de veiligheid niet
gewerkt worden in de tunnel.
Vrachtwagens worden in de
spits niet direct weggesleept
maar 'gepland' geborgen. Tenzij
er levende have aan boord is.
Langzaam verkeer dat niet
op een dieplader kan, mag op
aanvraag tussen 00.00 en 5.00
uur door de tunnel.
Keizersbolwerk
Boulevard de Ruyter
Bouwbedrijf Van de Linde
715.000 (50% EU-subsidie)
Gebouwd in 1548
Verbouwd in 1809
463 m2
Vlissingen