achter de schermen
"Geen één tunnel
is waterdicht"
Een lezer krijgt een kijkje in de keuken bij een
bedrijf of gebied waar normaal geen publiek
is toegestaan.
Adrie de Roo (66) uit 's-Heer Arendskerke
heeft de bouw van de Westerscheldetunnel
destijds met veel interesse gevolgd in de media
Tegenwoordig rijdt hij er regelmatig door.
Tijdens de onderhoudsnacht mag hij ook onder
het wegdek kijken. "Je zou hier verdwalen."
16
Het is 21.00 uur als werkauto's van
de aannemer de tunnel overnemen.
Zo'n tachtig man is er in touw. Met
tegels wassen, lampjes vervangen,
vegen, wegbelijning reinigen en
kolken zuigen. Ze gaan door tot 4.00
uur. Het is onderhoudsnacht bij de
Westerscheldetunnel.
Pooltemperaturen
"Dat is een probleem", teamleider on
derhoud Jacco Grootjans (48) wijst
naar boven, waar een flinke ijspegel
hangt. "Die is minimaal 1,5 meter
lang. Als die naar beneden komt,
komt-ie dwars door je autodak heen.
Daarom schouwen we de tunnel ie
dere dag twee keer en bij lage tempe
raturen zelfs nog vaker." Een oorver
dovend lawaai komt dichterbij. Het is
een veegwagen van de firma Hoon-
dert. Op de bumper gevolgd door zijn
grotere broer. Jacco probeert er bo
venuit te komen: "De voorste wagen
veegt het wegdek en spuit reiniger
op de belijning, de achterste zuigt
het op." Ze zijn nauwelijks gepas
seerd of een hoogwerker komt langs.
De mannen in het bakje, gekleed op
pooltemperaturen, inspecteren en
reinigen de matrixborden.
Wat doet u bij pech?
In de dwarsverbinding, de ruimte
tussen de twee tunnelbuizen, wordt
het geluid van de werkzaamheden
gedempt. Toch zegt Jacco: "Hier hoop
je niet terecht te komen. Deze dwars
verbinding wordt pas gebruikt als er
geëvacueerd moet worden, bij brand
bijvoorbeeld." Hij verduidelijkt: "Als
je autopech hebt, ga dan niet naar
zo'n groene deur. Die zitten altijd
aan de overkant van de rijbaan en
dat wil je niet. Bovendien zitten de
deuren op slot." Een vluchtdeur die
op slot zit, zie je Adrie denken. Jacco
licht toe: "Onze operators houden
alles in de gaten. Op een moment
dat vluchten echt moet, worden de
deuren automatisch ontgrendeld.
Het is puur voor de veiligheid dat ze
niet open zijn. Je kunt je voorstellen
wat er gebeurt als je in de andere
buis terechtkomt terwijl daar verkeer
rijdt.
Wat wel?
"Wat iemand wel moet doen bij au
topech? Knipperlichten aan, motor
af en direct de auto verlaten. En de
sleutels erop laten zitten. De grootste
stress bij een operator is als iemand
in z'n auto blijft zitten." Hij vervolgt:
"Om de vijftig meter is een hulppost.
Deze rode kast doe je open en met
de hoorn heb je direct contact met
de operator." Een veilige plek om
te wachten is voorbij je auto op de
betonnen rand.
Bij de Westerscheldetunnel
werken 65 medewerkers.
De operators zijn de ogen
en oren van de tunnel,
tolgaarders zijn het gezicht
en tunnelwachten bieden
de helpende hand bij pech.
Veiligheid en klantgerichtheid
staan hoog in het vaandel.
Via twitter, sms, e-mail, RSS
en een app houdt de tunnel
mensen op de hoogte van de
beschikbaarheid van de tunnel.
17
door Linda van Dijke
Jacco Grootjans en Adrie de Roo
Nacht in de
tunnel