bijzonder gevonden
fabriek. De suiker gaat in buik
wagens naar afnemers zoals bak
kerijen en frisdrankproducenten.
In onze specialiteitenfabrieken in
Roosendaal en Puttershoek verwer
ken we de suiker zelf tot basterd
suiker, klontjes, sticks, poedersuiker
en stroop. Deze producten vindt de
consument in de supermarkt onder
het merk Van Gilse. Wist je trouwens
dat elk suikerproduct eerst kristal
suiker is geweest?"
Skateboard van suiker?
Volgens Suiker Unie valt er meer uit
de biet te halen dan alleen suiker,
veevoer en energie. Van de vezels
van bietenpulp kan in de toekomst
frisdrankflesjes, skateboards, piep
schuim en karton gemaakt worden.
Arno: "Om over 100 jaar nog bieten
te kunnen telen en verwerken, zoe
ken we steeds naar nieuwe afnemers
en duurzame vormen van herge
bruik. In de bladeren van de biet
zitten bijvoorbeeld veel eiwitten, dat
blijft nu op het land achter."
Geen suiker
Na een dag is de biet verwerkt tot
kristalsuiker. Die suiker krijgen we
in de fabriek niet te zien. De hygiëne-
eisen zijn er te strikt voor. Gelukkig
hebben ze er wel klontjes. 40 per biet
om precies te zijn.
Koken
Het is warm en licht in de fabriek.
Grote ketels vullen de fabriekshal.
Mensen zijn er nauwelijks te zien.
"De procesoperators houden het
proces in de gaten vanachter de com
puter", legt Arno uit. Na de scheiding
van suiker en pulp wordt het sap
gefilterd en gaat het naar de verdam
pingsketels. Het sap dikt verder in
en het suikergehalte gaat omhoog.
Uiteindelijk verdampt er zoveel
water en wordt het gekookt zodat er
kristallen ontstaan. De basis voor
kristalsuiker.
Pokon
De vraag naar suiker neemt wereld
wijd jaarlijks met 2 a 3% toe. Arno
legt uit hoe dit komt: "De bevolkings
groei en de toenemende welvaart -
mensen gaan steeds meer frisdrank
drinken - zijn oorzaken. Ook urbani
satie speelt een rol; dat steeds meer
mensen van het platteland naar de
stad trekken." Suiker is in allerlei
zaken verwerkt: van pokon tot auto
banden.
In de centrifuge
De laatste stap in het maken van
suiker gebeurt in de centrifuges.
Arno: "Hier scheiden we de kristal
len in melasse en in kristalsuiker.
De melasse gaat naar de melkzuur-
22
De coupure in de Westeindsedijk is
een van de coupures in de Zak van
Zuid-Beveland die vandaag de dag
geen functie meer heeft. De coupures
zijn omstreeks 1927 gebouwd tijdens
de aanleg van de lokale spoorver
binding. De spoorlijn werd hoofd
zakelijk gebruikt voor het vervoer
van landbouwproducten. Nu wijst
bijna niets meer in het landschap
dat er bij het dorp Driewegen ooit
een spoorlijn lag.
De bakstenen coupure in de
Westeindsedijk, met hoekblokken
en afdekkingen van graniet, is een
levende herinnering aan de zwaar
bevochten strijd tussen de bezetters
en de geallieerden. Aan het einde
van de oorlog rukten de Duitsers op
vanaf Baarland en stuitten op flinke
weerstand van de geallieerden die
vanaf de Sloedam kwamen. De geal
lieerden probeerden de belangrijke
scheepvaartroute over de Wester-
schelde naar de Antwerpse haven
volledig in handen te krijgen.
De beschadigingen door kogels
en granaatscherven van het vuur
gevecht zijn nog zichtbaar in de
muren en stalen deuren.
In Zeeland zijn veel coupures (afsluitbare
doorgang) in binnendijken te vinden, bedoeld
om in tijden van overstromingsgevaar het
achterland te beschermen. Wat de coupure
in de Westeindsedijk bijzonder maakt zijn
de tastbare herinneringen aan de Tweede
Wereldoorlog.
23
Boven: Arno Huijsmans is manager
agrarische zaken bij Suiker Unie.
Midden: Er komen 800 vrachten
suikerbieten per dag.
Onder: De suikerbiet wordt
versneden tot klein frietformaat.
Gfii v
Driewegen
door Chantal de Putter