bijzonder gevonden fabriek. De suiker gaat in buik wagens naar afnemers zoals bak kerijen en frisdrankproducenten. In onze specialiteitenfabrieken in Roosendaal en Puttershoek verwer ken we de suiker zelf tot basterd suiker, klontjes, sticks, poedersuiker en stroop. Deze producten vindt de consument in de supermarkt onder het merk Van Gilse. Wist je trouwens dat elk suikerproduct eerst kristal suiker is geweest?" Skateboard van suiker? Volgens Suiker Unie valt er meer uit de biet te halen dan alleen suiker, veevoer en energie. Van de vezels van bietenpulp kan in de toekomst frisdrankflesjes, skateboards, piep schuim en karton gemaakt worden. Arno: "Om over 100 jaar nog bieten te kunnen telen en verwerken, zoe ken we steeds naar nieuwe afnemers en duurzame vormen van herge bruik. In de bladeren van de biet zitten bijvoorbeeld veel eiwitten, dat blijft nu op het land achter." Geen suiker Na een dag is de biet verwerkt tot kristalsuiker. Die suiker krijgen we in de fabriek niet te zien. De hygiëne- eisen zijn er te strikt voor. Gelukkig hebben ze er wel klontjes. 40 per biet om precies te zijn. Koken Het is warm en licht in de fabriek. Grote ketels vullen de fabriekshal. Mensen zijn er nauwelijks te zien. "De procesoperators houden het proces in de gaten vanachter de com puter", legt Arno uit. Na de scheiding van suiker en pulp wordt het sap gefilterd en gaat het naar de verdam pingsketels. Het sap dikt verder in en het suikergehalte gaat omhoog. Uiteindelijk verdampt er zoveel water en wordt het gekookt zodat er kristallen ontstaan. De basis voor kristalsuiker. Pokon De vraag naar suiker neemt wereld wijd jaarlijks met 2 a 3% toe. Arno legt uit hoe dit komt: "De bevolkings groei en de toenemende welvaart - mensen gaan steeds meer frisdrank drinken - zijn oorzaken. Ook urbani satie speelt een rol; dat steeds meer mensen van het platteland naar de stad trekken." Suiker is in allerlei zaken verwerkt: van pokon tot auto banden. In de centrifuge De laatste stap in het maken van suiker gebeurt in de centrifuges. Arno: "Hier scheiden we de kristal len in melasse en in kristalsuiker. De melasse gaat naar de melkzuur- 22 De coupure in de Westeindsedijk is een van de coupures in de Zak van Zuid-Beveland die vandaag de dag geen functie meer heeft. De coupures zijn omstreeks 1927 gebouwd tijdens de aanleg van de lokale spoorver binding. De spoorlijn werd hoofd zakelijk gebruikt voor het vervoer van landbouwproducten. Nu wijst bijna niets meer in het landschap dat er bij het dorp Driewegen ooit een spoorlijn lag. De bakstenen coupure in de Westeindsedijk, met hoekblokken en afdekkingen van graniet, is een levende herinnering aan de zwaar bevochten strijd tussen de bezetters en de geallieerden. Aan het einde van de oorlog rukten de Duitsers op vanaf Baarland en stuitten op flinke weerstand van de geallieerden die vanaf de Sloedam kwamen. De geal lieerden probeerden de belangrijke scheepvaartroute over de Wester- schelde naar de Antwerpse haven volledig in handen te krijgen. De beschadigingen door kogels en granaatscherven van het vuur gevecht zijn nog zichtbaar in de muren en stalen deuren. In Zeeland zijn veel coupures (afsluitbare doorgang) in binnendijken te vinden, bedoeld om in tijden van overstromingsgevaar het achterland te beschermen. Wat de coupure in de Westeindsedijk bijzonder maakt zijn de tastbare herinneringen aan de Tweede Wereldoorlog. 23 Boven: Arno Huijsmans is manager agrarische zaken bij Suiker Unie. Midden: Er komen 800 vrachten suikerbieten per dag. Onder: De suikerbiet wordt versneden tot klein frietformaat. Gfii v Driewegen door Chantal de Putter

Tijdschriftenbank Zeeland

Scheldestromen/de Waterwerker | 2013 | | pagina 12