Interesse in geschiedenis? strooizout Afrikaans Baggerwerk Toorenvliedt Bussluis Hulsterseweg verwijderd De meerkoeten moeten het water in stadspark Toorenvliedt in Middelburg even delen met een baggerzuiger. Het bag- gerbootje zuigt de bagger (bladeren, plantenresten) op en transporteert dit via een drijvende leiding naar het tijdelijk depot aan de rand van het park. Daar blijft het tot septem ber 2014 om te drogen. De gedroogde bagger kan daarna worden gebruikt voor bijvoorbeeld een geluidswal of het op hogen van een landbouwperceel. Het baggerwerk duurt tot eind dit jaar en sluit aan op de werkzaamheden van de ge meente om het park op te knappen. Zo zijn er twee nieuwe bruggen geplaatst en is een nieuw voetpad aangelegd van de Koudekerkseweg naar de Arnelaan. De ingang aan de Koudekerkseweg wordt ingericht met bankjes en een pad naar een van de elf bunkers. Het bunkercomplex was een belangrijk onderdeel van de Atlantikwall, de Duitse verde digingslinie in de Tweede Wereldoorlog. (LvD) n-aSgSSS*"*" Liefhebbers van geschiedenis zullen ervan smullen: twee nieuwe boeken over waterschapsgeschiedenis in Midden- en West-Zeeuws-Vlaanderen. De boeken zijn geschreven op initiatief van het waterschap en gaan over de periode 1600-1699. 'Het Vrije van Sluis' gaat over het westen en 'Van land tot water' gaat over Midden-Zeeuws-Vlaanderen. Beide boeken zijn geschreven door Mare de Vleesschauwer, hij is gespecialiseerd in polders en watermanagement. In 2000 verscheen al 'Polders en Waterschappen in het Hulster Ambacht'. De boeken kunnen tot 1 januari 2014 met 10,- korting worden besteld 39,95 per stuk) bij Uitgeve rij Matrijs via www.matrijs.com of 030-2343148. U ontvangt de uitgave (n) zonder verzendkosten thuis. (AG) Eind september is de bussluis op de Hulsterseweg tussen Axel en Hulst verwij derd. De bussluis was bedoeld om het doorgaande verkeer tussen deze plaat sen te ontmoedigen. Het aantal voertuigen op deze weg halveerde, maar er werd nog steeds te hard gereden. Omwonenden en weggebruikers ondervonden hinder van de bussluis. Daarom is de bussluis voor een proefperiode van één jaar verwijderd. In overleg met belanghebbenden zijn eerst extra snelheidsrem- mende maatregelen genomen. Die maatregelen blijken te werken. Het komende jaar houden we de aantallen en snelheden goed in de gaten. Pas daarna wordt besloten of de bussluis definitief wegblijft. (DS) 6 weg gestrooid en gebruiken we ruim 500 duizend kilo aan zout. Per jaar komt dit gemiddeld neer op ruim 7,5 miljoen kilo strooizout. De provincie en Rijkswaterstaat be schikken over een gladheidmeldsys teem waarbij meetstations langs de weg staan die informatie geven over onder andere de wegdektemperatuur en luchtvochtigheid. Met dit systeem en de weerinformatie wordt bepaald wanneer en waar gestrooid wordt. (CdP) ven en er minder in de berm stuitert. Hierdoor gaat er minder zout verloren en kan het verkeer het zout beter inrijden. Ook de dooiwerking van het fijnere zout verloopt sneller. De gladheidsbestrijding in Zeeland gebeurt door Rijkswaterstaat, pro vincie Zeeland, Westerscheldetun- nel, Zeeland Seaports, de gemeenten en het waterschap. Op de dertien steunpunten staan 113 strooiers en 135 sneeuwschuivers gereed. Per strooiactie wordt zo'n 2.500 kilometer Het strooizout dat deze winter voor de Zeeuwse wegen wordt gebruikt komt uit Mauritanië, Afrika. Het eerste schip met zout is eind oktober in de haven van Vlissingen-Oost gelost. De grote klompen zout zijn in de bre ker fijngemaakt en met vrachtauto's verdeeld over de opslagpunten in Zeeland. Het zout wordt dit jaar in fijnere kor rels gebroken. Uit onderzoek blijkt dat kleinere korrels tijdens het strooien een betere verdeling over de weg ge- Afgelopen jaar heeft het waterschap ruim vijf kilometer nieuw fietspad aangelegd. Volgend jaar timmert het waterschap verder 'langs' de weg. Er worden vier nieuwe fietspaden langs waterschapswegen aangelegd; ruim acht kilometer aan nieuw fietsplezier. Fietspaden 2013 Zuiddorpe- Overslag Nieuweweg (tussen Sophiaweg en Wissenkerke) Vlissingen-Zoutelande (aanpassing bij Vroonweg) Fietspaden 2014 (mits grondverwerving rond is) TWeede deel fietspad Stoofweg (Sint-Annaland) Stolpweg (Nieuwerkerk - Dreischor) Geersdij k-Kor tgene Olzendedijk-Koksedijk (Yerseke-Krabbendijke) 2,9 km 1,7 km 0,5 km 0,4 km 4,0 km 1,9 km 1,5 km 7 West-Xecu'^ en water Xccuws- po\ders midden lAUWI"

Tijdschriftenbank Zeeland

Scheldestromen/de Waterwerker | 2013 | | pagina 4