in de steigers
is, varen we op de radar. Alex kijkt
geïnteresseerd mee. We krijgen een
verzoek van de centrale in Vlissin-
gen om te kijken naar een vissers
bootje in de buurt van Breskens
dat door de mist gedesoriënteerd is.
"Dat zijn vaak kleine bootjes zonder
radar", vertelt Aldre. De bemanning
kijkt om zich heen en tuurt naar de
radar. Gevonden. Tim gaat aan dek
en maakt contact: 'Alles in orde?
De haven is die kant op." Als het
bootje veilig in de haven is, varen
we terug naar Vlissingen. Alex
neemt nog een kijkje beneden, hij is
nieuwsgierig naar de keuken. "Een
klein keukentje, heel schoon! Ja,
daar let je op, want dat is je vak."
met de douane en Rijkswaterstaat.
Samen vorm je een front tegen cri
minaliteit op het water."
Zeelicentie
Bijna alle bemanning heeft gevaren
en daarna de overstap naar politie
gemaakt. Tim licht toe: "Om bij de
varende dienst te komen, ben je ver
plicht om de standaard politieoplei
ding te volgen. Daarna kun je kiezen
voor de richting Maritiem en ben je
na het behalen van het vaarbewijs
1 en 2 en Marifonie een allround
politieman op het water."
Schoenen uit
In het Sloe komen we een binnen
vaartschip tegen, de gegevens van
het schip worden opgezocht in het
systeem. Dit schip is voor het laatst
in 2006 gecontroleerd. Tijd voor een
controle. Er wordt contact gezocht
via de marifoon. Tim stuurt de boot
naast het binnenvaartschip zodat
Aldre en John aan boord kunnen.
Tijdens de controle varen we met het
schip mee. Bij terugkomst vertelt
John: "Het schip is hun huis, daar
om doen we het liefst onze schoenen
uit. Omdat we schoenen hebben die
niet heel makkelijk aan- en uitgaan
gebruiken we shoecovers." Alex: "Ik
vind het allemaal geweldig, ik sta
'ruum' te genieten. Een unieke kans
en ik hou wel van avontuur."
Potdicht
Het trekt dicht als we richting
Breskens varen. Doordat het mistig
De kustzone tussen Breskens
en Cadzand-Bad is aangemerkt
als historisch verdacht gebied.
"Daarom mogen we het Zwarte
Gat niet zomaar baggeren", vertelt
projectleider Mare Serier. "Door
gevechtshandelingen die er tijdens de
TWeede Wereldoorlog plaatsvonden,
was eerst munitieonderzoek nodig.
Specialisten hebben 142 verdachte
locaties handmatig benaderd;
er kwam alleen oud ijzer boven
water. Na het onderzoek konden we
beginnen met baggeren, maar om
alle risico's uit te sluiten, gebeurt
dit wel beveiligd." Dit houdt in dat
alle uitkomende baggerspecie eerst
gecontroleerd wordt op munitie.
"In de trommelscheider blijven alle
eventuele scherven of andere objecten
achter. De baggerspecie wordt
daarna via de leidingen in het depot
gespoten."
"Er liggen twee zuigerbootjes in de
kreek die de baggerspecie opzuigen.
Het kostte nogal moeite bij de start,
ze moesten een sleuf 'graven' om
de kreek in te gaan. Ze pakken
zo snel mogelijk de buitenkanten
van de kreek. Dat doen we om de
veiligheidszone rond de aangrenzende
camping te vergroten. Daarnaast
proberen we voor het broedseizoen
(15 maart) bij de rietkragen klaar
te zijn met baggeren. Op die manier
hebben de dieren en planten
zo min mogelijk last van onze
werkzaamheden.
De peilstok aan de voorkant van de
zuiger geeft de diepte aan. Het is
natuurlijk nooit zo eenvoudig dat de
kreek overal even diep is. We houden
de vlekkenkaart ernaast om precies
te zien hoeveel bagger er op welke
plek moet worden weggehaald."
Links: Aldre vertelt lezer Alex
over de zeekaart.
Linksonder: Tim Geuze is een
van de vier bemanningsleden.
Rechtsonder: controle op een
binnenvaartschip.
Scheldestromen lente 2014
Groede
Uitvoering: 12 weken
Gevonden voorwerpen: parasols
en klapstoelen
1.000 m3 bagger per dag
Totaal 36.000 m3 bagger
2.500 meter leiding
Verbeteren waterafvoer
en doorvoer
Zwarte Gat
Scheldestromen lente 2014