in de steigers is, varen we op de radar. Alex kijkt geïnteresseerd mee. We krijgen een verzoek van de centrale in Vlissin- gen om te kijken naar een vissers bootje in de buurt van Breskens dat door de mist gedesoriënteerd is. "Dat zijn vaak kleine bootjes zonder radar", vertelt Aldre. De bemanning kijkt om zich heen en tuurt naar de radar. Gevonden. Tim gaat aan dek en maakt contact: 'Alles in orde? De haven is die kant op." Als het bootje veilig in de haven is, varen we terug naar Vlissingen. Alex neemt nog een kijkje beneden, hij is nieuwsgierig naar de keuken. "Een klein keukentje, heel schoon! Ja, daar let je op, want dat is je vak." met de douane en Rijkswaterstaat. Samen vorm je een front tegen cri minaliteit op het water." Zeelicentie Bijna alle bemanning heeft gevaren en daarna de overstap naar politie gemaakt. Tim licht toe: "Om bij de varende dienst te komen, ben je ver plicht om de standaard politieoplei ding te volgen. Daarna kun je kiezen voor de richting Maritiem en ben je na het behalen van het vaarbewijs 1 en 2 en Marifonie een allround politieman op het water." Schoenen uit In het Sloe komen we een binnen vaartschip tegen, de gegevens van het schip worden opgezocht in het systeem. Dit schip is voor het laatst in 2006 gecontroleerd. Tijd voor een controle. Er wordt contact gezocht via de marifoon. Tim stuurt de boot naast het binnenvaartschip zodat Aldre en John aan boord kunnen. Tijdens de controle varen we met het schip mee. Bij terugkomst vertelt John: "Het schip is hun huis, daar om doen we het liefst onze schoenen uit. Omdat we schoenen hebben die niet heel makkelijk aan- en uitgaan gebruiken we shoecovers." Alex: "Ik vind het allemaal geweldig, ik sta 'ruum' te genieten. Een unieke kans en ik hou wel van avontuur." Potdicht Het trekt dicht als we richting Breskens varen. Doordat het mistig De kustzone tussen Breskens en Cadzand-Bad is aangemerkt als historisch verdacht gebied. "Daarom mogen we het Zwarte Gat niet zomaar baggeren", vertelt projectleider Mare Serier. "Door gevechtshandelingen die er tijdens de TWeede Wereldoorlog plaatsvonden, was eerst munitieonderzoek nodig. Specialisten hebben 142 verdachte locaties handmatig benaderd; er kwam alleen oud ijzer boven water. Na het onderzoek konden we beginnen met baggeren, maar om alle risico's uit te sluiten, gebeurt dit wel beveiligd." Dit houdt in dat alle uitkomende baggerspecie eerst gecontroleerd wordt op munitie. "In de trommelscheider blijven alle eventuele scherven of andere objecten achter. De baggerspecie wordt daarna via de leidingen in het depot gespoten." "Er liggen twee zuigerbootjes in de kreek die de baggerspecie opzuigen. Het kostte nogal moeite bij de start, ze moesten een sleuf 'graven' om de kreek in te gaan. Ze pakken zo snel mogelijk de buitenkanten van de kreek. Dat doen we om de veiligheidszone rond de aangrenzende camping te vergroten. Daarnaast proberen we voor het broedseizoen (15 maart) bij de rietkragen klaar te zijn met baggeren. Op die manier hebben de dieren en planten zo min mogelijk last van onze werkzaamheden. De peilstok aan de voorkant van de zuiger geeft de diepte aan. Het is natuurlijk nooit zo eenvoudig dat de kreek overal even diep is. We houden de vlekkenkaart ernaast om precies te zien hoeveel bagger er op welke plek moet worden weggehaald." Links: Aldre vertelt lezer Alex over de zeekaart. Linksonder: Tim Geuze is een van de vier bemanningsleden. Rechtsonder: controle op een binnenvaartschip. Scheldestromen lente 2014 Groede Uitvoering: 12 weken Gevonden voorwerpen: parasols en klapstoelen 1.000 m3 bagger per dag Totaal 36.000 m3 bagger 2.500 meter leiding Verbeteren waterafvoer en doorvoer Zwarte Gat Scheldestromen lente 2014

Tijdschriftenbank Zeeland

Scheldestromen/de Waterwerker | 2014 | | pagina 10