■HHP
/rTr
v lTWKJ
20
Het strand ziet er nu nog troosteloos uit, maar eind maart is
het weer zover. Honderden strandhuisjes verhuizen vanuit de
winterstalling naar het strand om het nieuwe vakantieseizoen
in te luiden.
Op Walcheren heeft transport- en contai-
nerbedrljf Wlelemaker uit Middelburg het
er elk jaar druk mee. Meer dan 350 strand
huisjes krijgen dit voorjaar weer een plekje
op het strand van Walcheren. Alleen al
op het parkeerterrein aan de voet van de
duinen bij Dishoek staan ruim 150 strand
huisjes te wachten op het nieuwe vakantie
seizoen. Maar voordat alle huisjes op het
strand staan is er al heel wat aan vooraf
gegaan.
Roodgloeiend
Eigenaar Ronald Wielemaker: "We zijn
eigenlijk het hele jaar bezig met de strand
huisjes maar voor ons begint het drukke
strandseizoen al op de tweede zaterdagmor
gen van februari. Vanaf deze ochtend kun
nen alle strandhuiseigenaren op Walcheren
ons bellen om een afspraak te maken voor
het plaatsen van hun strandhuisje. De
telefoon staat dan werkelijk roodgloeiend.
Voor ons de pittige taak om alles strak in te
plannen zodat alle huisjes binnen een paar
weken op hun plek staan. En we moeten
natuurlijk rekening houden met het getij.
Bij hoogwater kun je namelijk niet met
zwaar materieel over het strand rijden."
Het serieuze werk
Het daadwerkelijk plaatsen gebeurt tussen
de laatste maandag van maart en 29 april.
Vanaf deze maandag rijden drie vrachtau
to's constant vanaf de opslagplaatsen naar
het strand om hun vracht af te leveren. Op
het parkeerterrein bij Dishoek staan ruim
150 strandhuisjes. De andere 200 huisjes
staan her en der verspreid in loodsen op
Walcheren. Ronald: "Wij brengen de huisjes
op het strand en de strandvereniging sluit
de huisjes aan op de waterleiding. Zij meten
ook precies uit waar alle strandhuisjes
moeten staan."
Benzineverbruik 1:1
Vrachtwagenchauffeur Bram Wielemaker
(geen familie) is op het parkeerterrein bij
Dishoek bezig met laden. We stappen in. De
steile duinovergang bij Dishoek vergt veel
van de vrachtauto. De motor draait op volle
toeren en het benzineverbruik op de hel
ling is 1:1. Bram: "Voordat we op het strand
gaan moet eerst de lucht uit de banden,
anders zitten we direct vast in het mulle
zand." Dit gebeurt volledig automatisch; de
druk gaat van 9 naar 1,8 bar. Na een paar
minuten gaan we weer verder met onze
tocht. In het mulle zand zijn al diepe sporen
gemaakt van de vorige ritten. Op het natte
zand vlak langs de vloedlijn, rijdt het een
stuk vlotter.
Centimeterwerk
Op de afgesproken plek staat de strand
huiseigenaar met z'n hulpploeg al te wach
ten. Bram manoeuvreert de auto achteruit
V
21
Dishoek
door Chantal de Putter
WF 'ft
'7^
van de
Scheldestromen lente 2014
Scheldestromen lente 2014