■HHP /rTr v lTWKJ 20 Het strand ziet er nu nog troosteloos uit, maar eind maart is het weer zover. Honderden strandhuisjes verhuizen vanuit de winterstalling naar het strand om het nieuwe vakantieseizoen in te luiden. Op Walcheren heeft transport- en contai- nerbedrljf Wlelemaker uit Middelburg het er elk jaar druk mee. Meer dan 350 strand huisjes krijgen dit voorjaar weer een plekje op het strand van Walcheren. Alleen al op het parkeerterrein aan de voet van de duinen bij Dishoek staan ruim 150 strand huisjes te wachten op het nieuwe vakantie seizoen. Maar voordat alle huisjes op het strand staan is er al heel wat aan vooraf gegaan. Roodgloeiend Eigenaar Ronald Wielemaker: "We zijn eigenlijk het hele jaar bezig met de strand huisjes maar voor ons begint het drukke strandseizoen al op de tweede zaterdagmor gen van februari. Vanaf deze ochtend kun nen alle strandhuiseigenaren op Walcheren ons bellen om een afspraak te maken voor het plaatsen van hun strandhuisje. De telefoon staat dan werkelijk roodgloeiend. Voor ons de pittige taak om alles strak in te plannen zodat alle huisjes binnen een paar weken op hun plek staan. En we moeten natuurlijk rekening houden met het getij. Bij hoogwater kun je namelijk niet met zwaar materieel over het strand rijden." Het serieuze werk Het daadwerkelijk plaatsen gebeurt tussen de laatste maandag van maart en 29 april. Vanaf deze maandag rijden drie vrachtau to's constant vanaf de opslagplaatsen naar het strand om hun vracht af te leveren. Op het parkeerterrein bij Dishoek staan ruim 150 strandhuisjes. De andere 200 huisjes staan her en der verspreid in loodsen op Walcheren. Ronald: "Wij brengen de huisjes op het strand en de strandvereniging sluit de huisjes aan op de waterleiding. Zij meten ook precies uit waar alle strandhuisjes moeten staan." Benzineverbruik 1:1 Vrachtwagenchauffeur Bram Wielemaker (geen familie) is op het parkeerterrein bij Dishoek bezig met laden. We stappen in. De steile duinovergang bij Dishoek vergt veel van de vrachtauto. De motor draait op volle toeren en het benzineverbruik op de hel ling is 1:1. Bram: "Voordat we op het strand gaan moet eerst de lucht uit de banden, anders zitten we direct vast in het mulle zand." Dit gebeurt volledig automatisch; de druk gaat van 9 naar 1,8 bar. Na een paar minuten gaan we weer verder met onze tocht. In het mulle zand zijn al diepe sporen gemaakt van de vorige ritten. Op het natte zand vlak langs de vloedlijn, rijdt het een stuk vlotter. Centimeterwerk Op de afgesproken plek staat de strand huiseigenaar met z'n hulpploeg al te wach ten. Bram manoeuvreert de auto achteruit V 21 Dishoek door Chantal de Putter WF 'ft '7^ van de Scheldestromen lente 2014 Scheldestromen lente 2014

Tijdschriftenbank Zeeland

Scheldestromen/de Waterwerker | 2014 | | pagina 11