de
in
steigers
systeem met de veilingklok. Overi
gens is het dezelfde klok als bij de
bloemenveiling, met het verschil
dat daar meerdere klokken gelijk
draaien." In de veilingzaal is het
relatief stil, voornamelijk mannen
zitten achter de tafeltjes met een
drukknop en een telefoon. De klok
loopt terug totdat er iemand op de
knop drukt en de gewenste hoeveel
heid in kilo's of in kisten door de
zaal roept. Net zo lang totdat alle vis
verkocht is. "Zodra de veilingmees
ter een visbriefje op de kisten heeft
gelegd, is de verkoop afgerond en
mag de koper de vis meenemen. De
meeste vis wordt geëxporteerd naar
het buitenland want Nederlanders
zijn geen viseters."
jaar een ontheffing voor deze nieuwe
manier van vissen, de rest sinds
kort. Het is wel een investering. Een
kotter geschikt maken kost al gauw
zo'n 350.000,-."
Ontelbaar
We lopen tussen de opgestapelde
kisten door. "Verser dan dit kun je
ze niet krijgen", zegt Foort. Vis in
verschillende soorten en maten ligt
tussen het ijs. Franks kennis wordt
getest. "Weetje welke vis dit is?",
vraagt Foort. Frank weet er aardig
wat te noemen: tarbot, tong, schol,
griet, rode poon, kabeljauw, rog, sint
jakobsschelp, zeebaars. Wel dertig
soorten vis staan hier klaar om ver
kocht te worden.
"Het nummer op de wand is van het
schip dat alle vis in deze rij heeft
binnengebracht. Potentiële kopers
kunnen de vis bekijken voordat de
veiling van start gaat." Verrassend
genoeg wordt meer dan de helft van
de vis verkocht aan 'afstandkopers',
mensen die online deelnemen aan
de veiling. "Dat zijn vaak mensen die
alleen specifieke vissoorten kopen
en al lang genoeg in het vak zitten
om te weten welk schip goede vis
heeft. Er kopen hier bijna alleen
maar groothandelaren. Dit is denk
ik de duurste vis in deze ruimte",
zegt Foort als hij naar een kist met
grote tarbot wijst. "Die kost ongeveer
22 euro per kilo."
Doorgeefluik
Foort: "De vis wordt verkocht aan
de hoogste bieder op de veiling.
We hechten veel waarde aan het
"Een halfjaar geleden ben ik
samen met collega's begonnen
met de voorbereiding van het
werk aan een kleine tweehonderd
waterschapswegen", vertelt
toezichthouder Rob Wondergem.
Een jaar geleden hebben onze
weginspecteurs bijna 4.000
kilometer weg geïnspecteerd. "Zij
geven aan welke wegen er minder
goed bijliggen, zodat we vervolgens
verhardingsonderzoeken kunnen
laten uitvoeren. Dan kijken we welke
maatregelen nodig zijn om de weg
goed op te knappen. We zoeken altijd
naar de beste oplossing tegen de
laagste kosten. Soms schuiven wegen
een jaar door, omdat we rekening
moeten houden met het beschikbare
budget."
De maatregelen kunnen variëren
van plaatselijke reparaties tot een
nieuwe asfaltlaag en van nieuwe
markering tot het versterken van
de bermen. Rob: "Zodra we weten
welke maatregelen we willen nemen,
verzamelen we alle gegevens en
hoeveelheden, maken we een bestek
en brengen het op de markt. Ervoor
gaan we langs bij aanwonenden.
Hier op de Muidenweg hebben we te
maken met een camping. Daarom
knippen we het werk op in twee
fasen, zodat ze hier altijd via één
kant bereikbaar zijn."
Tijdens de uitvoering is Rob op het
werk te vinden. Hij moet erop toezien
dat de aannemer het werk volgens
alle opgestelde specificaties uitvoert.
"Als wij vier centimeter asfalt
voorschrijven dan moet de aannemer
er niet vijf of zes opdraaien. Dan
hebben we aan het einde van de rit te
weinig asfalt. En zo maak je het werk
altijd samen; met je collega's, met de
aannemer en met de aanwonenden."
Naast: directeur Foort Lokerse
met lezer Frank Ernest.
Linksonder: een van de dertien
schepen die wekelijks de vangst
lost bij de visveiling in Vlissingen.
De veiling wordt ook wel visafslag
of vismijn genoemd.
Rechtsonder: het sorteren van de
binnengekomen vis. Heldere ogen
en rode kieuwen zijn kenmerken
van verse vis.
Scheldestromen zomer 2014
Groot onderhoud 2014
175 kilometer asfalt
38.500 ton asfalt
6.000 m2 straatwerk
2.700 m2 betonwerk
15.000 m2/62.500
grasbetontegels
6,3 miljoen euro
Uitvoering: ongeveer 24 weken
Werk aan de weg:
geoinfo.scheldestromen.nl
Wolphaartsdijk,
Muidenweg
Scheldestromen zomer 2014