in de steigers "Dat is vooral bij de draaibrug van Oost-Souburg het geval. Ze kruipen overal onder en tussen. Je ziet ze niet en dan springen ze tijdens het draaien, levensgevaarlijk. Het is overigens een landelijk probleem. Een aantal jaren terug is het reglement aangepast, je moet vijftig meter van een brug vandaan blijven. We bellen vaak de politie. Dan roep ik door de omroepinstallatie 'De politie is gebeld'." Op de vraag wat er dan gebeurt, zegt-ie: "Dan moeten ze lachen." Lezer Louwrien is dolgelukkig met haar kijkje achter de schermen: "Ik had geen idee hoe het allemaal werkt. Ik zie dat veiligheid voorop staat en dat het allemaal dubbel gecheckt wordt. Het is buitengewoon, prachtig!" En ze weet nu dat ook fietsers de operators niet ontgaan. uitgestapt hoeveel tijdje nodig hebt om aan de overkant te komen als de bellen gaan rinkelen. Daar hebben we nog een marge bijgerekend zodat je voldoende tijd hebt als je in normaal tempo loopt of fietst." 2x 10 minuten Als je regelmatig te voet of fietsend de Stationsbrug in Middelburg over wilt, lijkt het alsof de brug altijd open staat of net voor je neus opengaat. Het zit iets anders. Leo vertelt: "We hebben blokken waarbinnen we de brug open mogen doen. Dat zijn twee blokken van tien minuten per uur. Dat zijn niet twee willekeurige blokken, we houden rekening met de bussen, treinen en aansluiting met andere bruggen. Maar binnen die blokken moeten we het doen. We weten dat het vier minuten in totaal duurt voor het openen en sluiten, dus we hebben maximaal zes minuten voor het passeren van de vaartuigen. Het is een heel gepuzzel om alles rond te krijgen als de treintijden bijvoorbeeld wijzigen." Ik ben er! De operators moeten alert zijn. Precies de tijd in de gaten houden waarop de bruggen open mogen. We vragen operator Siegfried naar het mooiste aan zijn werk. Hij denkt er even over na en zegt dan: "Dat elke dag anders is. Er zijn wel eens mensen die op vakantie naar Zeeland komen met de boot en dan denken dat we direct de brug openen. Dan zeggen ze door de marifoon 'Ik ben er, doe maar open die brug'. Wat ik dan zeg? 'Dat doe ik ook, als het tijd is. Let u op de lichtjes'." Waar de operators wel last van hebben zijn de zwemmers. Siegfried: 18 Van 80 m3 per minuut naar 140 m3 Projectleider Francois Bommeljé: "Het is sowieso noodzakelijk om de pomp van het gemaal na 62 jaar te reviseren. Ook al draait de pomp niet dagelijks, slijtage is er altijd. Van een pompcapaciteit van 80 kuub per minuut, gaat-ie naar 95 kuub per minuut. Dat verschil is op zich niet zo groot, maar we plaatsen een tweede pomp in een nieuw gemaal. De nieuwe pomp, met een capaciteit van 45 kuub, past namelijk niet in het huidige gebouw." "Voor de bouw van het nieuwe gemaal mogen we niet in het stormseizoen (tussen 1 oktober en 1 april) werken omdat we door de waterkering heen moeten. Als het huidige gemaal toekomstbestendig is, gaan we volgend jaar verder met het nieuwe. Dat komt 25 meter verderop. Het is namelijk mogelijk dat er direct naast het gemaal nog resten van een oude sluis in de dijk zitten. We willen er zeker van zijn dat we daar geen last van krijgen." "Ook al zijn er werkzaamheden, het water moet altijd afgevoerd kunnen worden. De buizen over de dijk zijn van de tijdelijke pompinstallatie. Ze gaan onderdoor de weg, maar voor fietsers hebben we aan de buitenkant een brug aangelegd. Ernaast ligt er nog één, die is voor de schapen die de dijk begrazen. Ook die gebruikers zijn van belang. Samen met de pachter hebben we dit bedacht en de schapen maken er nog gebruik van ook!" Links: op de tientallen schermen volgen de operators nauwkeurig het openen en sluiten van de bruggen. Onder: lezer Louwrien Houtekamer, rayonmedewerker Leo van Driel en operator Hedo Krol. Scheldestromen herfst 2014 Verbouwing Uitvoering: deel 1: mei - oktober 2014 deel 2: april - oktober 2015 Gereed: oktober 2015 Totale kosten: 2,2 miljoen Bijzonder: schapenbrug Bouwjaar: 1952 Inlaagdijk van Hoedekenskerke Scheldestromen herfst 2014

Tijdschriftenbank Zeeland

Scheldestromen/de Waterwerker | 2014 | | pagina 10