in de steigers
"Dat is vooral bij de draaibrug van
Oost-Souburg het geval. Ze kruipen
overal onder en tussen. Je ziet ze
niet en dan springen ze tijdens het
draaien, levensgevaarlijk. Het is
overigens een landelijk probleem.
Een aantal jaren terug is het
reglement aangepast, je moet vijftig
meter van een brug vandaan blijven.
We bellen vaak de politie. Dan roep ik
door de omroepinstallatie 'De politie
is gebeld'." Op de vraag wat er dan
gebeurt, zegt-ie: "Dan moeten ze
lachen."
Lezer Louwrien is dolgelukkig met
haar kijkje achter de schermen: "Ik
had geen idee hoe het allemaal werkt.
Ik zie dat veiligheid voorop staat en
dat het allemaal dubbel gecheckt
wordt. Het is buitengewoon, prachtig!"
En ze weet nu dat ook fietsers de
operators niet ontgaan.
uitgestapt hoeveel tijdje nodig hebt
om aan de overkant te komen als de
bellen gaan rinkelen. Daar hebben we
nog een marge bijgerekend zodat je
voldoende tijd hebt als je in normaal
tempo loopt of fietst."
2x 10 minuten
Als je regelmatig te voet of fietsend de
Stationsbrug in Middelburg over wilt,
lijkt het alsof de brug altijd open staat
of net voor je neus opengaat. Het zit
iets anders. Leo vertelt: "We hebben
blokken waarbinnen we de brug open
mogen doen. Dat zijn twee blokken
van tien minuten per uur. Dat zijn
niet twee willekeurige blokken, we
houden rekening met de bussen,
treinen en aansluiting met andere
bruggen. Maar binnen die blokken
moeten we het doen. We weten dat
het vier minuten in totaal duurt
voor het openen en sluiten, dus we
hebben maximaal zes minuten voor
het passeren van de vaartuigen. Het
is een heel gepuzzel om alles rond te
krijgen als de treintijden bijvoorbeeld
wijzigen."
Ik ben er!
De operators moeten alert zijn.
Precies de tijd in de gaten houden
waarop de bruggen open mogen.
We vragen operator Siegfried naar
het mooiste aan zijn werk. Hij denkt
er even over na en zegt dan: "Dat
elke dag anders is. Er zijn wel eens
mensen die op vakantie naar Zeeland
komen met de boot en dan denken
dat we direct de brug openen. Dan
zeggen ze door de marifoon 'Ik ben er,
doe maar open die brug'. Wat ik dan
zeg? 'Dat doe ik ook, als het tijd is.
Let u op de lichtjes'."
Waar de operators wel last van
hebben zijn de zwemmers. Siegfried:
18
Van 80 m3 per minuut naar 140 m3
Projectleider Francois Bommeljé:
"Het is sowieso noodzakelijk om de
pomp van het gemaal na 62 jaar te
reviseren. Ook al draait de pomp
niet dagelijks, slijtage is er altijd.
Van een pompcapaciteit van 80 kuub
per minuut, gaat-ie naar 95 kuub
per minuut. Dat verschil is op zich
niet zo groot, maar we plaatsen een
tweede pomp in een nieuw gemaal.
De nieuwe pomp, met een capaciteit
van 45 kuub, past namelijk niet in
het huidige gebouw."
"Voor de bouw van het nieuwe gemaal
mogen we niet in het stormseizoen
(tussen 1 oktober en 1 april) werken
omdat we door de waterkering heen
moeten. Als het huidige gemaal
toekomstbestendig is, gaan we
volgend jaar verder met het nieuwe.
Dat komt 25 meter verderop. Het is
namelijk mogelijk dat er direct naast
het gemaal nog resten van een oude
sluis in de dijk zitten. We willen er
zeker van zijn dat we daar geen last
van krijgen."
"Ook al zijn er werkzaamheden, het
water moet altijd afgevoerd kunnen
worden. De buizen over de dijk zijn
van de tijdelijke pompinstallatie.
Ze gaan onderdoor de weg, maar voor
fietsers hebben we aan de buitenkant
een brug aangelegd. Ernaast ligt er
nog één, die is voor de schapen die de
dijk begrazen. Ook die gebruikers zijn
van belang. Samen met de pachter
hebben we dit bedacht en de schapen
maken er nog gebruik van ook!"
Links: op de tientallen schermen
volgen de operators nauwkeurig het
openen en sluiten van de bruggen.
Onder: lezer Louwrien Houtekamer,
rayonmedewerker Leo van Driel en
operator Hedo Krol.
Scheldestromen herfst 2014
Verbouwing
Uitvoering:
deel 1: mei - oktober 2014
deel 2: april - oktober 2015
Gereed: oktober 2015
Totale kosten: 2,2 miljoen
Bijzonder: schapenbrug
Bouwjaar: 1952
Inlaagdijk van
Hoedekenskerke
Scheldestromen herfst 2014