Strepen op de weg die laten zien hoe hard je mag rijden,
een hogere maximumsnelheid op de snelweg en zelfs
richtingaanwijzers op de fiets. Zomaar een greep uit nieuwe
en aangepaste verkeersregels van de afgelopen jaren.
Elk jaar zijn er kleine en grotere
aanpassingen in de verkeersregels.
Allemaal met het oog op het vergroten van
de verkeersveiligheid van de verschillende
weggebruikers. We vragen John de Waard
van de gelijknamige rijschool uit Middelburg
hoe hij de veranderingen in het verkeer
ervaart.
Even zoeken
"Het is soms wel even zoeken", aldus John.
Ondanks dat hij als rijschoolhouder zich
regelmatig laat bijscholen en elke vijf
jaar opnieuw zijn instructiebewijs moet
halen, is het voor hem ook niet altijd even
duidelijk. "Ik zat ooit met een van mijn
leerlingen in de auto op de Doeleweg tussen
Middelburg en Arnemuiden. We kwamen
een bord tegen met einde 60-kilometer
zone, maar die leerling bleef daarna ook
60 rijden. Ik wist datje daarna 80 mocht,
maar deze slimme leerling zei dat de
strepen op de weg aangeven hoe hard je
mag rijden. En de strepen lieten zien dat
je er 60 mocht. Er waren namelijk alleen
onderbroken kantstrepen aangebracht.
Helaas zijn nog niet alle wegen voorzien van
de juiste strepen op de weg. Dan is het als
weggebruiker soms zoeken naar de juiste
snelheid." Inmiddels heeft het waterschap op
deze weg de juiste belijning aangebracht; een
onderbroken kantstreep met dubbele lijnen
in het midden. Daar kan geen verwarring
meer ontstaan over de maximumsnelheid.
Op de claxon
Grote veranderingen van de afgelopen jaren
zijn bijvoorbeeld datje alle passagiers moet
vervoeren op een echte zitplaats, brommers
op de weg in plaats van op het fietspad en
zelfs een bromfietscertificaat nodig hebt
en datje nu 130 op de snelweg mag. John:
"Allemaal regels waar de meeste bestuurders
weet van hebben. Maar er zijn ook nog
genoeg mensen die gelijk op de claxon zitten
omdat een voetganger bij een zebrapad wil
oversteken. Zij hebben nog nooit gehoord
van de regel dat als een voetganger alleen al
aanstalten maakt om over te steken, je als
automobilist moet stoppen."
Nieuwe borden
Een grote verandering voor dit jaar is dat we
in Nederland veertien nieuwe verkeersborden
krijgen. Verkeersdeskundige van het
waterschap, Kees Slabbekoorn vertelt:
"De meeste nieuwe borden geven beter
aan waar er speciale bus-, vrachtwagen-
of trambanen zijn. Het zijn eigenlijk
doelgroepborden die de type gebruiker
uitnodigen om van een bepaald deel van
de weg gebruik te maken. Nu heb je nog
drie borden nodig om juridisch juist aan
te geven wat er moet gebeuren. We zullen
de borden lang niet allemaal in Zeeland
tegenkomen, maar de nieuwe borden die
duidelijkheid geven over passeerstroken voor
landbouwvoertuigen zullen we dit jaar wel
zien verschijnen."
door Danielle Steijn-Laing
Scheldestromen lente 2015