Strepen op de weg die laten zien hoe hard je mag rijden, een hogere maximumsnelheid op de snelweg en zelfs richtingaanwijzers op de fiets. Zomaar een greep uit nieuwe en aangepaste verkeersregels van de afgelopen jaren. Elk jaar zijn er kleine en grotere aanpassingen in de verkeersregels. Allemaal met het oog op het vergroten van de verkeersveiligheid van de verschillende weggebruikers. We vragen John de Waard van de gelijknamige rijschool uit Middelburg hoe hij de veranderingen in het verkeer ervaart. Even zoeken "Het is soms wel even zoeken", aldus John. Ondanks dat hij als rijschoolhouder zich regelmatig laat bijscholen en elke vijf jaar opnieuw zijn instructiebewijs moet halen, is het voor hem ook niet altijd even duidelijk. "Ik zat ooit met een van mijn leerlingen in de auto op de Doeleweg tussen Middelburg en Arnemuiden. We kwamen een bord tegen met einde 60-kilometer zone, maar die leerling bleef daarna ook 60 rijden. Ik wist datje daarna 80 mocht, maar deze slimme leerling zei dat de strepen op de weg aangeven hoe hard je mag rijden. En de strepen lieten zien dat je er 60 mocht. Er waren namelijk alleen onderbroken kantstrepen aangebracht. Helaas zijn nog niet alle wegen voorzien van de juiste strepen op de weg. Dan is het als weggebruiker soms zoeken naar de juiste snelheid." Inmiddels heeft het waterschap op deze weg de juiste belijning aangebracht; een onderbroken kantstreep met dubbele lijnen in het midden. Daar kan geen verwarring meer ontstaan over de maximumsnelheid. Op de claxon Grote veranderingen van de afgelopen jaren zijn bijvoorbeeld datje alle passagiers moet vervoeren op een echte zitplaats, brommers op de weg in plaats van op het fietspad en zelfs een bromfietscertificaat nodig hebt en datje nu 130 op de snelweg mag. John: "Allemaal regels waar de meeste bestuurders weet van hebben. Maar er zijn ook nog genoeg mensen die gelijk op de claxon zitten omdat een voetganger bij een zebrapad wil oversteken. Zij hebben nog nooit gehoord van de regel dat als een voetganger alleen al aanstalten maakt om over te steken, je als automobilist moet stoppen." Nieuwe borden Een grote verandering voor dit jaar is dat we in Nederland veertien nieuwe verkeersborden krijgen. Verkeersdeskundige van het waterschap, Kees Slabbekoorn vertelt: "De meeste nieuwe borden geven beter aan waar er speciale bus-, vrachtwagen- of trambanen zijn. Het zijn eigenlijk doelgroepborden die de type gebruiker uitnodigen om van een bepaald deel van de weg gebruik te maken. Nu heb je nog drie borden nodig om juridisch juist aan te geven wat er moet gebeuren. We zullen de borden lang niet allemaal in Zeeland tegenkomen, maar de nieuwe borden die duidelijkheid geven over passeerstroken voor landbouwvoertuigen zullen we dit jaar wel zien verschijnen." door Danielle Steijn-Laing Scheldestromen lente 2015

Tijdschriftenbank Zeeland

Scheldestromen/de Waterwerker | 2015 | | pagina 20