Bent u nog bij?
Als u 15 jaar geleden uw rijbewijs heeft gehaald, dan is inmiddels 40%
van de wegenverkeerswet gewijzigd. Een nuttige site die alle wijzigingen
op een rij heeft is www.verkeersmaatregelen.nl
Kom terug als je 75 bent
De grootste verandering van de
afgelopen jaren vindt John de
mentaliteit van de weggebruikers.
"Het sociaal weggedrag gaat helaas
achteruit. We hebben geen geduld,
houden ons niet aan de snelheid en
halen in waar het niet kan." John
vindt het ook vreemd dat iedereen
in het verkeer wordt losgelaten
en pas terug hoeft te komen als
hij 75 jaar is. "Ik moet me steeds
bijscholen, maar iemand die al
dertig jaar z'n rijbewijs heeft, weet
echt niet allemaal welke nieuwe
regels er zijn bijgekomen. Voor
de verkeersveiligheid geen goede
ontwikkeling."
Wie rijdt er nou?
John hoort bestuurders ook vaak
roepen dat een weg hardrijden
uitlokt. Bij lange, rechte, brede
wegen wordt ook vaak te hard
gereden. "Maar wie rijdt er nou?
De bestuurder of de weg?" John
kan zich hier druk om maken,
want die weg is goed en veilig
aangelegd maar de mentaliteit van
de bestuurders is zo dat men toch
harder rijdt dan is toegestaan. Die
breedte is vaak nodig, omdat het
drukker is geworden maar ook
omdat landbouwvoertuigen steeds
groter en breder zijn geworden.
Hij vindt dat wegbeheerders toch
slimme trucjes weten toe te passen
om wegen optisch smaller te laten
lijken.
Mobiel uit!
In de auto van John mag de telefoon
niet eens een geluidje maken. "Dat
is natuurlijk een regel die ik jaren
geleden nog niet had, maar het is
hoog nodig dat iedereen beseft dat
elke afleiding gevaarlijk kan zijn in
het verkeer."
Rechts heeft voorrang,
ook fietsers
Johns leukste verandering ligt bij
zijn leerlingen zelf. In het verkeer
vindt hij hen veel minder zelfstandig
dan in het verleden. "Vroeger
konden ze situaties beter inschatten
en zelf problemen oplossen. Nu
kunnen ze niet meer snel handelen,
want ze zijn gewend alles op te
zoeken. Als een fietser van rechts
stopt, dan rijden ze rustig door. 'Hij
stopte toch?' Ze beseffen niet dat
die fietser stopte omdat-ie bang was
onder de lesauto terecht te komen",
vertelt John met een knipoog. Dit
is ook een reden waarom lessen en
examens erg verschillen met tien
jaar geleden. Instructeurs prikkelen
de leerlingen zodat ze de situatie zelf
leren overzien. "We gaan aan het
einde rechts en daar mag je keren",
zegt John tegenwoordig. Hoe ze
moeten keren, zeg ik er niet bij. "Dat
mogen ze zelf bepalen."
Naast: Kees Slabbekoorn is
verkeersdeskundige bij het
waterschap.
Midden: Dat wegen steeds breder
zijn worden, betekent niet dat er ook
harder gereden mag worden.
Onder: Sinds 1 september 2012 is
130 kilometer per uur de wettelijke
maximumsnelheid. Het principe is:
130 tenzij anders aangegeven.
20KE
Scheldestromen lente 2015