Bent u nog bij? Als u 15 jaar geleden uw rijbewijs heeft gehaald, dan is inmiddels 40% van de wegenverkeerswet gewijzigd. Een nuttige site die alle wijzigingen op een rij heeft is www.verkeersmaatregelen.nl Kom terug als je 75 bent De grootste verandering van de afgelopen jaren vindt John de mentaliteit van de weggebruikers. "Het sociaal weggedrag gaat helaas achteruit. We hebben geen geduld, houden ons niet aan de snelheid en halen in waar het niet kan." John vindt het ook vreemd dat iedereen in het verkeer wordt losgelaten en pas terug hoeft te komen als hij 75 jaar is. "Ik moet me steeds bijscholen, maar iemand die al dertig jaar z'n rijbewijs heeft, weet echt niet allemaal welke nieuwe regels er zijn bijgekomen. Voor de verkeersveiligheid geen goede ontwikkeling." Wie rijdt er nou? John hoort bestuurders ook vaak roepen dat een weg hardrijden uitlokt. Bij lange, rechte, brede wegen wordt ook vaak te hard gereden. "Maar wie rijdt er nou? De bestuurder of de weg?" John kan zich hier druk om maken, want die weg is goed en veilig aangelegd maar de mentaliteit van de bestuurders is zo dat men toch harder rijdt dan is toegestaan. Die breedte is vaak nodig, omdat het drukker is geworden maar ook omdat landbouwvoertuigen steeds groter en breder zijn geworden. Hij vindt dat wegbeheerders toch slimme trucjes weten toe te passen om wegen optisch smaller te laten lijken. Mobiel uit! In de auto van John mag de telefoon niet eens een geluidje maken. "Dat is natuurlijk een regel die ik jaren geleden nog niet had, maar het is hoog nodig dat iedereen beseft dat elke afleiding gevaarlijk kan zijn in het verkeer." Rechts heeft voorrang, ook fietsers Johns leukste verandering ligt bij zijn leerlingen zelf. In het verkeer vindt hij hen veel minder zelfstandig dan in het verleden. "Vroeger konden ze situaties beter inschatten en zelf problemen oplossen. Nu kunnen ze niet meer snel handelen, want ze zijn gewend alles op te zoeken. Als een fietser van rechts stopt, dan rijden ze rustig door. 'Hij stopte toch?' Ze beseffen niet dat die fietser stopte omdat-ie bang was onder de lesauto terecht te komen", vertelt John met een knipoog. Dit is ook een reden waarom lessen en examens erg verschillen met tien jaar geleden. Instructeurs prikkelen de leerlingen zodat ze de situatie zelf leren overzien. "We gaan aan het einde rechts en daar mag je keren", zegt John tegenwoordig. Hoe ze moeten keren, zeg ik er niet bij. "Dat mogen ze zelf bepalen." Naast: Kees Slabbekoorn is verkeersdeskundige bij het waterschap. Midden: Dat wegen steeds breder zijn worden, betekent niet dat er ook harder gereden mag worden. Onder: Sinds 1 september 2012 is 130 kilometer per uur de wettelijke maximumsnelheid. Het principe is: 130 tenzij anders aangegeven. 20KE Scheldestromen lente 2015

Tijdschriftenbank Zeeland

Scheldestromen/de Waterwerker | 2015 | | pagina 22