Het Kanaal van Gent naar Terneuzen Over de aanleg van de nieuwe sluis is jaren gesproken tussen de Nederlandse en de Vlaamse federale regering. Het ging dan met name over hoe de kosten van de aanleg verdeeld zouden worden. Maar in februari van dit jaar werd het verdrag tot de bouw van de sluis getekend en kon de projectorganisatie van start. Het project wordt uitgevoerd door de Vlaams-Nederlandse Scheldecommissie die sinds kort ook een vestiging heeft in het waterschapskantoor in Terneuzen. Knelpunt in de scheepvaart De nieuwe sluis is nodig omdat de huidige sluizen te klein zijn. Schepen zijn steeds groter geworden en het sluizencomplex vormt een knelpunt voor het binnenvaartverkeer. Met de nieuwe sluis stroomt de scheepvaart beter door en worden de havens van Terneuzen en Gent beter bereikbaar. Bovendien zorgt de sluis voor meer economische bedrijvigheid in de regio. Uitvoering Momenteel verkeert het project nog in de planuitwerkingsfase. Dat wil zeggen dat men nu druk bezig is met de voorbereidingen van de aanleg. Ook worden er studies uitgevoerd naar het effect van de aanleg op bijvoorbeeld het milieu of de omgeving. En de aanbesteding van het werk wordt voorbereid. Het is de bedoeling dat de aanleg van de sluis in 2017 daadwerkelijk van start gaat. In 2021 zouden dan de eerste schepen door de sluis kunnen varen. Wat het werk complex maakt is dat er van het huidige sluizencomplex twee sluizen tijdens de uitvoering van de bouw moet blijven functioneren. Niet alleen voor de scheepvaart, maar ook om overtollig water uit het achterland de Westerschelde in te kunnen spuien. Bovendien is het sluizencomplex een (voor Zeeuwse begrippen) drukke verkeersader. Er wordt gestreefd naar zo min mogelijk verkeershinder. Ook moeten er enorme hoeveelheden grond worden afgevoerd. De Nieuwe Sluis Terneuzen komt tussen de Westsluis en de Oostsluis te liggen. Dat betekent dat de Middensluis verdwijnt. Terneuzen: grote projecten De bouw van de nieuwe sluis is niet het eerste grote infrastructurele project in de omgeving van Terneuzen. Half mei is de tunnel bij Sluiskil geopend en in 2003 werd de Westerscheldetunnel geopend. 13 Het Kanaal van Gent werd aangelegd door Koning Willem I. Hij werd ook wel de kanalenkoning genoemd en in 1827 werden de twee sluizen van het huidige kanaal geopend. België hoorde toen nog bij Nederland en hij wilde het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden opstuwen in de vaart der volkeren door het uitvoeren van grote industriële projecten en het aanleggen van kanalen door heel Nederland en België. In de loop der jaren zijn er veel werkzaamheden aan het kanaal uitgevoerd. Zo werd in 1870 het kanaal uitgediept en verbreed. In 1902 begon de aanleg van de huidige Middensluis die nu verdwijnt. In 1963 kreeg het kanaal twee nieuwe sluizen: de Westsluis voor de zeevaart en de Oostsluis voor de binnenvaart. Ook werd het kanaal weer verbreed, waardoor een deel van het dorp Sluiskil verdween. Scheldestromen zomer 2015

Tijdschriftenbank Zeeland

Scheldestromen/de Waterwerker | 2015 | | pagina 13