Het Kanaal van Gent
naar Terneuzen
Over de aanleg van de nieuwe
sluis is jaren gesproken tussen
de Nederlandse en de Vlaamse
federale regering. Het ging dan
met name over hoe de kosten
van de aanleg verdeeld zouden
worden. Maar in februari van
dit jaar werd het verdrag tot de
bouw van de sluis getekend en
kon de projectorganisatie van
start. Het project wordt uitgevoerd
door de Vlaams-Nederlandse
Scheldecommissie die sinds kort
ook een vestiging heeft in het
waterschapskantoor in Terneuzen.
Knelpunt in de scheepvaart
De nieuwe sluis is nodig omdat de
huidige sluizen te klein zijn. Schepen
zijn steeds groter geworden en het
sluizencomplex vormt een knelpunt
voor het binnenvaartverkeer. Met de
nieuwe sluis stroomt de scheepvaart
beter door en worden de havens van
Terneuzen en Gent beter bereikbaar.
Bovendien zorgt de sluis voor meer
economische bedrijvigheid in de
regio.
Uitvoering
Momenteel verkeert het project nog
in de planuitwerkingsfase. Dat
wil zeggen dat men nu druk bezig
is met de voorbereidingen van de
aanleg. Ook worden er studies
uitgevoerd naar het effect van de
aanleg op bijvoorbeeld het milieu of
de omgeving. En de aanbesteding
van het werk wordt voorbereid. Het
is de bedoeling dat de aanleg van
de sluis in 2017 daadwerkelijk van
start gaat. In 2021 zouden dan de
eerste schepen door de sluis kunnen
varen.
Wat het werk complex maakt is dat
er van het huidige sluizencomplex
twee sluizen tijdens de uitvoering
van de bouw moet blijven
functioneren. Niet alleen voor
de scheepvaart, maar ook om
overtollig water uit het achterland de
Westerschelde in te kunnen spuien.
Bovendien is het sluizencomplex
een (voor Zeeuwse begrippen)
drukke verkeersader. Er wordt
gestreefd naar zo min mogelijk
verkeershinder. Ook moeten er
enorme hoeveelheden grond worden
afgevoerd.
De Nieuwe Sluis Terneuzen komt
tussen de Westsluis en de Oostsluis
te liggen. Dat betekent dat de
Middensluis verdwijnt.
Terneuzen: grote projecten
De bouw van de nieuwe sluis is niet
het eerste grote infrastructurele
project in de omgeving van
Terneuzen. Half mei is de tunnel bij
Sluiskil geopend en in 2003 werd de
Westerscheldetunnel geopend.
13
Het Kanaal van Gent werd
aangelegd door Koning Willem I.
Hij werd ook wel de kanalenkoning
genoemd en in 1827 werden de
twee sluizen van het huidige
kanaal geopend. België hoorde
toen nog bij Nederland en hij
wilde het Verenigd Koninkrijk der
Nederlanden opstuwen in de vaart
der volkeren door het uitvoeren van
grote industriële projecten en het
aanleggen van kanalen door heel
Nederland en België. In de loop der
jaren zijn er veel werkzaamheden
aan het kanaal uitgevoerd. Zo werd
in 1870 het kanaal uitgediept en
verbreed. In 1902 begon de aanleg
van de huidige Middensluis die nu
verdwijnt. In 1963 kreeg het kanaal
twee nieuwe sluizen: de Westsluis
voor de zeevaart en de Oostsluis
voor de binnenvaart. Ook werd het
kanaal weer verbreed, waardoor een
deel van het dorp Sluiskil verdween.
Scheldestromen zomer 2015