we verschillende gebouwtjes door Zierikzee." Maartje vraagt zich af hoe die groei van het bedrijf gegaan is. "In totaal hebben we nu zestien vestigingen in vooral Zuidwest- Nederland en één in Antwerpen", vertelt Wilhelm. De belangrijkste vestigingen qua oppervlakte en uitstraling zijn nog steeds in het Zeeuwse te vinden. In 2007 zijn we ook gestart met de webshop. In de omzet zien we dat dit het eerste jaar is dat de omzet van online vergelijkbaar is met de omzet in alle vestigingen." Zuid-Europese beurzen Wilhelm vervolgt: "Met de komst van de webshop zijn ook de afdelingen marketing en inkoop natuurlijk flink gegroeid. De in totaal vierhonderd medewerkers, waarvan tweehonderdvijftig in Zeeland, zijn niet alleen verkopers. We hebben nu zo'n zeven medewerkers die zich bezighouden met inkoop. Samen met m'n broer en de rest van het team bezoeken we veel beurzen in Spanje, Portugal en Italië. Vanaf daar worden proefmonsters opgestuurd die we hier doorpassen en beoordelen op kwaliteit, pasvorm, materiaal en details. Eventueel geven we verbeteringen aan en plaatsen we wel of geen bestelling." Gemerkt Doos voor doos gaat de nieuwe collectie het magazijn in. "Schoenendozen van grote merken zijn soms al gelabeld in de fabriek. Op alle overige dozen plakken we handmatig ons eigen kenmerk. Echt ieder paar schoenen krijgt een ander kenmerk, ook al zijn het dezelfde schoenen in dezelfde maat. Dat heeft voor ons het voordeel dat we altijd kunnen zien waar de schoen is geweest. Voordat schoenen naar de klant worden opgestuurd halen we iedere schoen uit de doos om de kwaliteit te controleren. Eventueel impregneren we de schoen (opnieuw) of vragen we bij mindere kwaliteit een nieuw paar op. Dan pas gaan schoenen richting klant. Van de online bestellingen ontvangen we 30 tot 35% retour. Dat vind ik op zich niet erg. Ik heb liever dat klanten meerdere paren bestellen en een paar houden dan dat ze maar een paar schoenen bestellen en er een kleinere kans is dat ze dat paar ook kopen." 18 Naast: Een heftruck verzamelt de schoenen voor zowel de webshop als de winkels. Linksonder: Wilhelm Verton is een van de eigenaren van Omoda. Rechtsonder: De afdeling Inkoop werkt driekwart jaar vooruit. Ze zijn nu al bezig met de trends van voorjaar en zomer 2016. Scheldestromen herfst 2015

Tijdschriftenbank Zeeland

Scheldestromen/de Waterwerker | 2015 | | pagina 18