"Die windmolens op
zee zijn zo groot dat
er een lift in zit
Bij de familie De Hondt uit Vlissingen
stroomt een beetje zeewater door
het bloed. De oudste zoon Ronald
(26) zit bij de Koninklijke Marine.
Jongste zoon Christian (19)
studeert Infratechniek en is ook
scheepsfanaat. Vader Leo (57)
werkt bij Zeeland Refinery: "Ik rijd
dagelijks door Vlissingen-Oost naar
mijn werk, zag het platform liggen
en wilde er graag een kijkje nemen."
Geen schip
Er worden steeds meer windmolens
in zee geplaatst. Een gespecialiseerd
klusje datje niet zo maar even doet.
Het gaat om enorme molens, met de
wieken erbij tot wel 120 meter hoog.
Dit is onder andere het werkveld
van de JB-117. Offshore Installation
Manager (kapitein) Martijn Tersteeg
(48) en Technical Superintendent
Leander van den Berge (34) leiden
de familie De Hondt rond.
Martijn: "De JB-117 is geen schip
want het kan zelf niet varen.
Het is een drijvend platform dat
zichzelf kan optillen uit het water
via zijn poten." De zijkanten van
het rechthoekige platte dek zijn
grotendeels bebouwd. Aan de ene
kant de brug, aan de andere kant de
enorme hijskraan die 97 meter hoog
is. De derde zijkant heeft ook een
opbouw, met een reddingsboot
en toegang tot het helikopterdek.
De klant bepaalt
"Het dek is nu leeg en opgeruimd',
vertelt Leander. "Als we een klus
hebben en naar zee gesleept worden
is dat wel anders. Dan ligt het
dek helemaal vol met bijvoorbeeld
windmolens. Of er worden allerlei
losse 'units' op geplaatst, afhankelijk
van de klus en de wensen van de
klant. Daar zijn we heel flexibel in."
Zelfvoorzienend
We lopen met Martijn en Leander
naar het benedendek. Martijn:
"Onder het dek zijn alle motoren,
pompen, installaties en het
woongedeelte. Als we eenmaal op zee
zijn, zijn we op onszelf aangewezen
en zelfvoorzienend. We hebben
bijvoorbeeld een eigen installatie
om van zeewater drinkwater te
maken. Ook wordt het afvalwater
weer gezuiverd voordat het terug
in zee gaat." De familie De Hondt is
onder de indruk van de grootte van
de kombuis. Leander: "Onze eigen
bemanning bestaat meestal uit een
man of 22 maar we hebben voor een
klus wel eens 150 man aan boord
gehad. Ondanks de grote kombuis
moesten we toen in ploegen eten."
Drijvend platform
17
Stalen kolOSin
Zeeuwse
haven
De JB-117 van Jack-Up Barge is
40 meter breed en 74 meter lang
Het geheel weegt zo'n 7000 ton
en kan 1000 ton aan lading
meenemen. Het bouwwerk kan
ingezet worden bij zeedieptes tot
40 meter. Onder elk van de vier
poten zitten 'schoenen' met een
oppervlakte van 48 m2.
Scheldestromen winter 2015