"Die windmolens op zee zijn zo groot dat er een lift in zit Bij de familie De Hondt uit Vlissingen stroomt een beetje zeewater door het bloed. De oudste zoon Ronald (26) zit bij de Koninklijke Marine. Jongste zoon Christian (19) studeert Infratechniek en is ook scheepsfanaat. Vader Leo (57) werkt bij Zeeland Refinery: "Ik rijd dagelijks door Vlissingen-Oost naar mijn werk, zag het platform liggen en wilde er graag een kijkje nemen." Geen schip Er worden steeds meer windmolens in zee geplaatst. Een gespecialiseerd klusje datje niet zo maar even doet. Het gaat om enorme molens, met de wieken erbij tot wel 120 meter hoog. Dit is onder andere het werkveld van de JB-117. Offshore Installation Manager (kapitein) Martijn Tersteeg (48) en Technical Superintendent Leander van den Berge (34) leiden de familie De Hondt rond. Martijn: "De JB-117 is geen schip want het kan zelf niet varen. Het is een drijvend platform dat zichzelf kan optillen uit het water via zijn poten." De zijkanten van het rechthoekige platte dek zijn grotendeels bebouwd. Aan de ene kant de brug, aan de andere kant de enorme hijskraan die 97 meter hoog is. De derde zijkant heeft ook een opbouw, met een reddingsboot en toegang tot het helikopterdek. De klant bepaalt "Het dek is nu leeg en opgeruimd', vertelt Leander. "Als we een klus hebben en naar zee gesleept worden is dat wel anders. Dan ligt het dek helemaal vol met bijvoorbeeld windmolens. Of er worden allerlei losse 'units' op geplaatst, afhankelijk van de klus en de wensen van de klant. Daar zijn we heel flexibel in." Zelfvoorzienend We lopen met Martijn en Leander naar het benedendek. Martijn: "Onder het dek zijn alle motoren, pompen, installaties en het woongedeelte. Als we eenmaal op zee zijn, zijn we op onszelf aangewezen en zelfvoorzienend. We hebben bijvoorbeeld een eigen installatie om van zeewater drinkwater te maken. Ook wordt het afvalwater weer gezuiverd voordat het terug in zee gaat." De familie De Hondt is onder de indruk van de grootte van de kombuis. Leander: "Onze eigen bemanning bestaat meestal uit een man of 22 maar we hebben voor een klus wel eens 150 man aan boord gehad. Ondanks de grote kombuis moesten we toen in ploegen eten." Drijvend platform 17 Stalen kolOSin Zeeuwse haven De JB-117 van Jack-Up Barge is 40 meter breed en 74 meter lang Het geheel weegt zo'n 7000 ton en kan 1000 ton aan lading meenemen. Het bouwwerk kan ingezet worden bij zeedieptes tot 40 meter. Onder elk van de vier poten zitten 'schoenen' met een oppervlakte van 48 m2. Scheldestromen winter 2015

Tijdschriftenbank Zeeland

Scheldestromen/de Waterwerker | 2015 | | pagina 17