Op hoge poten Martijn vertelt wat de JB-117 zo speciaal maakt. "Op elke hoek steekt een grote stalen buis door het platform, de poten. Als deze poten zijn ingetrokken, drijft-ie en steken de poten ver boven het platform uit. Zo kunnen we naar de goede locatie gesleept worden door sleepboten. Eenmaal op locatie laten we de poten zakken tot het platform uit het water komt en op de goede werkhoogte staat." "Gaat dat automatisch?", vraagt Christian. Martijn: "Het goed plaatsen van de poten is een precies handwerkje waar veel ervaring voor nodig is. De ene poot zakt vaak meters dieper de zeebodem in dan de andere poot. En het platform moet natuurlijk wel 'level' blijven." Met de heli naar het werk De bemanning heeft allerlei nationaliteiten, de voertaal is dan ook Engels. Onder het dek zijn de leefruimtes. Ook aan relaxruimtes, een sportruimte en een wasserette is gedacht. Martijn: "Je moetje wel bedenken dat de bemanning hier vier weken achter elkaar verblijft. De bemanning werkt 12 uur op, 12 uur af en verblijft in tweepersoonshutten. Op deze manier heb je de hut 12 uur voor jezelf als je vrij bent omdat de ander dan werkt. Het wisselen van de bemanning na vier weken gebeurt per schip of per helikopter, afhankelijk van de afstand tot de kust." Naast: Offshore Installation Manager (kapitein) Martijn Tersteeg legt de familie op de brug uit hoe het plaatsen van de poten werkt. Linksonder: Technical Super intendent Leander van den Berge. Rechtsonder: Het dek van de JB-117 is 74 meter lang. Scheldestromen winter 2015

Tijdschriftenbank Zeeland

Scheldestromen/de Waterwerker | 2015 | | pagina 18