Op hoge poten
Martijn vertelt wat de JB-117 zo
speciaal maakt. "Op elke hoek
steekt een grote stalen buis door het
platform, de poten. Als deze poten
zijn ingetrokken, drijft-ie en steken
de poten ver boven het platform uit.
Zo kunnen we naar de goede locatie
gesleept worden door sleepboten.
Eenmaal op locatie laten we de poten
zakken tot het platform uit het water
komt en op de goede werkhoogte
staat." "Gaat dat automatisch?",
vraagt Christian. Martijn: "Het goed
plaatsen van de poten is een precies
handwerkje waar veel ervaring voor
nodig is. De ene poot zakt vaak
meters dieper de zeebodem in dan de
andere poot. En het platform moet
natuurlijk wel 'level' blijven."
Met de heli naar het werk
De bemanning heeft allerlei
nationaliteiten, de voertaal is dan
ook Engels. Onder het dek zijn de
leefruimtes. Ook aan relaxruimtes,
een sportruimte en een wasserette
is gedacht. Martijn: "Je moetje wel
bedenken dat de bemanning hier vier
weken achter elkaar verblijft.
De bemanning werkt 12 uur
op, 12 uur af en verblijft in
tweepersoonshutten. Op deze manier
heb je de hut 12 uur voor jezelf als je
vrij bent omdat de ander dan werkt.
Het wisselen van de bemanning
na vier weken gebeurt per schip of
per helikopter, afhankelijk van de
afstand tot de kust."
Naast: Offshore Installation Manager
(kapitein) Martijn Tersteeg legt
de familie op de brug uit hoe het
plaatsen van de poten werkt.
Linksonder: Technical Super
intendent Leander van den Berge.
Rechtsonder: Het dek van de JB-117
is 74 meter lang.
Scheldestromen winter 2015