weken na de bezetting ging men al aan de slag. Er kwam hulp uit België, Engeland, Amerika en Zwitserland. Het werk kwam pas echt goed op stoom toen ook de rest van het land bevrijd was. In totaal werkten 3.500 arbeiders uit het hele land samen om Walcheren weer droog te krijgen. Er was weinig materieel voorhanden, dus het kwam vaak aan op menskracht. Er werd van alles gebruikt om de dijkgaten te dichten. Van caissons tot torpedonetten. Steeds stuitte men op nieuwe problemen, waarvoor een oplossing gezocht moest worden. Ook lagen er nog veel mijnen in de rivieren, waardoor de aanvoer van materieel over water erg moeilijk was. Bovendien waren de sluizen op verschillende plaatsen beschadigd. Deze moesten hersteld worden. Het werk kwam niet enkel neer op het dichten van de dijken, maar ook op het gebied van infrastructuur was er heel veel kapot. Om materialen aan te voeren werd er zelfs een spoorlijn aangelegd tussen Vrouwenpolder en Westkapelle. Karakter De droogmaking van Walcheren is onderbelicht gebleven door de aanleg van de Deltawerken na de ramp van 1953. De Deltawerken zijn misschien de grootste waterbouwkundige prestatie ter wereld op het gebied van veiligheid tegen overstromingen. Ze werden gerealiseerd met de modernste technieken en inzichten. De droogmaking van Walcheren is een prestatie van een ander formaat: dit is misschien wel de grootste waterbouwkundige prestatie op het gebied van improvisatie geweest. Met vereende krachten, bijna zonder hulpmiddelen werd Walcheren drooggelegd en is dat sindsdien ook gebleven. Karakter, creativiteit, technische bekwaamheid en doorzettingsvermogen waren hier de enige hulpmiddelen. In februari 1946, bijna 70 jaar geleden, werd het laatste gat in de dijken gedicht. Door de verzilting zou het nog vijfjaar duren voor de Walcherse boeren weer goede oogsten konden binnenhalen. Dichten van dijken 22 Boven: Aan bijna alles was gebrek. Het meeste zware werk gebeurde met de hand. Midden: Kaart uit 1945, bijna heel Walcheren staat onder water. Onder: Luchtfoto van het werk bij Rammekens op 6 december 1945. In oktober 1944 werden de Walcherse dijken op vier plaatsen gebombardeerd: Westkapelle, op 3 en 17 oktober 1944. Op 12 oktober 1945 werd het dijkgat gesloten. Nolledijk (Vlissingen), op 7 oktober 1944. Op 2 oktober 1945 werd het dijkgat gesloten. Rammekens (Ritthem), op 7 oktober 1944. Op 5 februari 1946 werd het dijkgat gesloten. Veere, op 11 oktober 1944. Op 23 oktober 1945 werd het dijkgat gesloten. ft t iWr WALCHEREN ■nn» Scheldestromen winter 2015

Tijdschriftenbank Zeeland

Scheldestromen/de Waterwerker | 2015 | | pagina 22