Gemaal De Valle
in de steigers
een ongeluk heeft gehad of gewoon
heel erg ziek is. In alle lades en
kastjes vinden we medicijnen,
slangetjes voor zuurstof, een
beademingsapparaat, lakens,
hartmassageapparaat, mondkapjes,
botboor, hartslagmeter en monitor.
Er zijn ook spullen waarmee we
onszelf kunnen beschermen, zoals
een helm, maar we moeten ons ook
kunnen beschermen als iemand
een besmettelijke ziekte heeft.
En ja, we hebben zelfs een
koelkastje aan boord. Wij moeten
ook af en toe kunnen eten en
drinken." Uit het laatste kastje dat
opengaat, valt knuffelzeehond Sam.
"Die is voor kinderen die met de
ambulance mee moeten. Het is een
heftige belevenis, dan is het fijn als
ze iets krijgen om de spanning
wat te verzachten." Het enige wat
we bijna niet tegenkomen in de
ambulance, is verband.
"Dat komt omdat als iemand alleen
wat verband nodig heeft, hij er
meestal niet zo erg aan toe is dat hij
met ons mee moet", vult David aan.
Privéchauffeur
Charissa wil graag weten wat
Harold doet als het druk is op de
weg. "Mensen moeten niet schrikken
als we met sirenes aan komen.
Ze moeten gewoon rustig doorrijden
en een beetje naar rechts uitwijken.
Dan vind ik wel een veilige weg
tussen iedereen door. Ik verken
iedere keer de omgeving en vraag me
altijd af welke weg ik moet pakken
zodat we er veilig wegkomen", vertelt
Harold. David vult aan: "Harold
zorgt altijd voor onze veiligheid op
de weg en samen zorgen we voor de
patiënt. Het mooie van het werk is,
is dat we het altijd met z'n tweeën
moeten doen. Het is echt teamwork.
Ik heb alleen de luxe van een
privéchauffeur."
Kyra weet nog niet of dit werk iets
voor haar is. Maar Charissa zien we
over een aantal jaar misschien wel
terug in het ziekenhuis. En anders
wil ze dierenarts worden. Flink
onder de indruk gaan de meiden,
ieder met hun eigen zeehond,
richting huis.
18
Er liggen grote leidingen over de West
Zeedijk bij Colijnsplaat. Deze noodpomp
zorgt ervoor dat het water gewoon kan
worden afgevoerd tijdens het werk aan
dit gemaal. Gemaal De Valle pompt
overtollig polderwater uit de driehoek
Colijnsplaat, Kats en Wissenkerke naar
de Oosterschelde.
Door temperatuurproblemen van de
installatie kon het gemaal bij hoog
water niet op vol vermogen werken.
Projectleider Sandro Eversdijk:
"Daarom is dit werk nodig. Het is een
project waar veel bij komt kijken.
In overleg met belanghebbenden
hebben we een voetgangersbrug
over de leidingen gemaakt.
Ook is er rekening gehouden met de
doorrijhoogte, zodat het verkeer
onder de leidingen door kan rijden."
Zware motoren
"De pompen zijn gereviseerd en we
hebben de aandrijving vernieuwd.
Deze bestaat uit een tandwielkast
en een elektromotor." De motoren
zijn verzwaard en een nieuwe
besturingskast zorgt ervoor dat
de pompen zo duurzaam mogelijk
worden aangestuurd. "De pompen
verwerken nu 300 kuub water per
minuut. Dit zijn ongeveer
30 vrachtwagens vol water per
minuut." De krooshekken zijn ook
vernieuwd. "Deze roosters werken
als een zeef dat vuil in het water
tegenhoudt, zodat de pompen niet
verstoppen. Daarnaast hebben we
het gemaal duurzamer gemaakt.
Economische ledverlichting,
nieuwe regeling voor ventilatie
en verwarming zijn het resultaat."
Veiliger werken
Naast het gemaal ligt een stuw,
verborgen onder een sluis. De stuw
zorgt ervoor dat het water op
het juiste peil blijft. "Om veiliger
onderhoud te kunnen doen,
verplaatsen we de stuw. We kunnen
er nu namelijk alleen met een bootje
komen. Daarnaast maken we de stuw
groter, zodat er meer water door kan.
De pompen hoeven zo minder snel
aan en dat scheelt weer energie."
De zusjes luisteren aandachtig als de
verschillende koffers opengemaakt
worden. Weinig verband aan boord?
Scheldestromen winter 2016
Werk aan gemaal De Valle
Capaciteit: van 220 m3 naar
300 m3/min
Motoren: van 75 kW naar 110 kW
Investering: 700.000,-
Gemaal gereed: eind 2016
Begin werk stuw: voorjaar 2017
Stuw gereed: augustus 2017
gemaal De Valle
door Marit Koole
Scheldestromen winter 2016 :19