Gemaal De Valle in de steigers een ongeluk heeft gehad of gewoon heel erg ziek is. In alle lades en kastjes vinden we medicijnen, slangetjes voor zuurstof, een beademingsapparaat, lakens, hartmassageapparaat, mondkapjes, botboor, hartslagmeter en monitor. Er zijn ook spullen waarmee we onszelf kunnen beschermen, zoals een helm, maar we moeten ons ook kunnen beschermen als iemand een besmettelijke ziekte heeft. En ja, we hebben zelfs een koelkastje aan boord. Wij moeten ook af en toe kunnen eten en drinken." Uit het laatste kastje dat opengaat, valt knuffelzeehond Sam. "Die is voor kinderen die met de ambulance mee moeten. Het is een heftige belevenis, dan is het fijn als ze iets krijgen om de spanning wat te verzachten." Het enige wat we bijna niet tegenkomen in de ambulance, is verband. "Dat komt omdat als iemand alleen wat verband nodig heeft, hij er meestal niet zo erg aan toe is dat hij met ons mee moet", vult David aan. Privéchauffeur Charissa wil graag weten wat Harold doet als het druk is op de weg. "Mensen moeten niet schrikken als we met sirenes aan komen. Ze moeten gewoon rustig doorrijden en een beetje naar rechts uitwijken. Dan vind ik wel een veilige weg tussen iedereen door. Ik verken iedere keer de omgeving en vraag me altijd af welke weg ik moet pakken zodat we er veilig wegkomen", vertelt Harold. David vult aan: "Harold zorgt altijd voor onze veiligheid op de weg en samen zorgen we voor de patiënt. Het mooie van het werk is, is dat we het altijd met z'n tweeën moeten doen. Het is echt teamwork. Ik heb alleen de luxe van een privéchauffeur." Kyra weet nog niet of dit werk iets voor haar is. Maar Charissa zien we over een aantal jaar misschien wel terug in het ziekenhuis. En anders wil ze dierenarts worden. Flink onder de indruk gaan de meiden, ieder met hun eigen zeehond, richting huis. 18 Er liggen grote leidingen over de West Zeedijk bij Colijnsplaat. Deze noodpomp zorgt ervoor dat het water gewoon kan worden afgevoerd tijdens het werk aan dit gemaal. Gemaal De Valle pompt overtollig polderwater uit de driehoek Colijnsplaat, Kats en Wissenkerke naar de Oosterschelde. Door temperatuurproblemen van de installatie kon het gemaal bij hoog water niet op vol vermogen werken. Projectleider Sandro Eversdijk: "Daarom is dit werk nodig. Het is een project waar veel bij komt kijken. In overleg met belanghebbenden hebben we een voetgangersbrug over de leidingen gemaakt. Ook is er rekening gehouden met de doorrijhoogte, zodat het verkeer onder de leidingen door kan rijden." Zware motoren "De pompen zijn gereviseerd en we hebben de aandrijving vernieuwd. Deze bestaat uit een tandwielkast en een elektromotor." De motoren zijn verzwaard en een nieuwe besturingskast zorgt ervoor dat de pompen zo duurzaam mogelijk worden aangestuurd. "De pompen verwerken nu 300 kuub water per minuut. Dit zijn ongeveer 30 vrachtwagens vol water per minuut." De krooshekken zijn ook vernieuwd. "Deze roosters werken als een zeef dat vuil in het water tegenhoudt, zodat de pompen niet verstoppen. Daarnaast hebben we het gemaal duurzamer gemaakt. Economische ledverlichting, nieuwe regeling voor ventilatie en verwarming zijn het resultaat." Veiliger werken Naast het gemaal ligt een stuw, verborgen onder een sluis. De stuw zorgt ervoor dat het water op het juiste peil blijft. "Om veiliger onderhoud te kunnen doen, verplaatsen we de stuw. We kunnen er nu namelijk alleen met een bootje komen. Daarnaast maken we de stuw groter, zodat er meer water door kan. De pompen hoeven zo minder snel aan en dat scheelt weer energie." De zusjes luisteren aandachtig als de verschillende koffers opengemaakt worden. Weinig verband aan boord? Scheldestromen winter 2016 Werk aan gemaal De Valle Capaciteit: van 220 m3 naar 300 m3/min Motoren: van 75 kW naar 110 kW Investering: 700.000,- Gemaal gereed: eind 2016 Begin werk stuw: voorjaar 2017 Stuw gereed: augustus 2017 gemaal De Valle door Marit Koole Scheldestromen winter 2016 :19

Tijdschriftenbank Zeeland

Scheldestromen/de Waterwerker | 2016 | | pagina 10