Cadzand
i Scheldestromen
Citymarketing
Hardlopen is populair in Nederland.
De sport groeit nog steeds. Ongeveer
drie miljoen Nederlanders loopt
regelmatig (sportief) hard. De
laatste jaren worden steeds meer
hardloopevenementen georganiseerd.
De zogenaamde 'fun runs' zijn
ontzettend populair. Voorbeelden
hiervan zijn color runs, citytrails en
glow in the dark runs. Ze zijn erg
laagdrempelig, omdat
de afstand meestal niet meer dan
10 kilometer bedraagt. Grote steden
hebben de marathon ontdekt als
een effectief instrument om een
stad te promoten. Voorbeelden
zijn Amsterdam, Rotterdam en
Eindhoven. Internationaal scoort
de marathon van New York hoog.
De Zeeuws-Vlaamse marathon
is in de eerste plaats bedoeld om
de Zeeuwse lopers een podium te
geven. Er worden geen geldprijzen
of startgelden verstrekt. Deze
marathon win je voor de eer. Het
deelnemersveld bestaat voor het
grootste deel uit Zeeuwen. De lokale
atletiekverenigingen weten elkaar
goed te vinden en bijna elke Zeeuwse
vereniging vaardigt deelnemers af.
De Kustmarathon en de Zeeuws-
Vlaamse liggen een half jaar uit
elkaar. Trainingsschema's voor beide
evenementen lopen dus niet door
elkaar. De getrainde loper kan ze
allebei lopen.
Sponsoring waterschap
Het parcours van de marathon
voert grotendeels over wegen
van het waterschap. Dit is voor
het waterschap een belangrijke
reden om het evenement te
sponsoren. Hetzelfde geldt voor
de Kustmarathon die voor het
grootste deel langs of over de dijken
en duinen van het waterschap
voert. Bovendien zijn het grote
evenementen die toegankelijk
zijn voor veel mensen. Behalve de
hardlopers, komen er ook familie,
vrienden en dagjesmensen op af.
Dit geeft een impuls aan de
plaatselijke middenstand.
Naast het sportieve doel is er ook een
maatschappelijk doel gediend.
Het waterschap zorgt in elk geval
dat de wegen er piekfijn bijliggen.
Hopelijk doen de weergoden de
rest...
Parcours
Vanaf 1880 werd in West-Zeeuws-
Vlaanderen begonnen met de
aanleg van verschillende tramlijnen
die aansloten op de tramlijnen
in België. In 1912 werd de lijn
Oostburg, Zuidzande, Cadzand
aangelegd. Op deze lijn werden ook
landbouwproducten vervoerd. Het
gewicht van de vracht werd bepaald
op de weegbrug. Op elke weegbrug
werkten drie mensen: een weger, een
lader en een tarreerder. De weger
bediende de installatie, de lader hield
toezicht op het vakkundig laden
van de wagons en de tarreerder
bepaalde het tarrapercentage van
een vracht. In het bietenseizoen deed
hij dit aan de hand van een mand
schoongemaakte bieten. In Cadzand
waren destijds drie weegbruggen.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog
werd Cadsandria door de Canadese
militairen als veldkeuken gebruikt. In
2010 is begonnen met de restauratie
van het gebouwtje. Leerlingen van
het Zwincollege uit Oostburg hebben
het weegmechanisme gerenoveerd.
Sinds het najaar van 2011 is het
weegbrughuisje weer helemaal spic
en span.
In al die jaren zijn er heel wat namen
in de stenen gekerfd. Niet allemaal
meer leesbaar maar zeker bijzonder.
Het is even zoeken maar aan de kruising
Mariastraat en Ringdijk Noord II in Cadzand
staat de weegbrug Cadsandria uit 1912, schuin
tegenover de statige molen 'Nooit Gedacht'.
23
Naast: één keer per jaar zijn we
wel van het drinkwater...
Midden: de finish is dit jaar in
Terneuzen.
Onder: de snelste loper doet er
2,5 uur over.
De start is in de binnenstad van
Hulst. Vervolgens gaat het naar de
Belgische grens en via Kapellebrug
en Heikant richting Drie Schouwen,
achter Axel. Vervolgens gaan de
lopers onderlangs Axel richting
Schapenbout. Vanaf daar naar
Magrette en Spui. De lopers
bereiken Terneuzen via ziekenhuis
De Honte. Vanaf het ziekenhuis
is het nog zeven kilometer. Een
moeilijk punt voor de lopers.
Meestal worden de laatste
kilometers niet op kracht, maar
op karakter uitgelopen. Via de
Otheense Kreek gaat het naar
de zeedijk. Vanaf daar zijn het de
laatste kilometers naar de finish op
de markt van Terneuzen. De snelste
loper doet er zo'n 2,5 uur over.
Scheldestromen lente 2016
Scheldestromen lente 2016