Cadzand i Scheldestromen Citymarketing Hardlopen is populair in Nederland. De sport groeit nog steeds. Ongeveer drie miljoen Nederlanders loopt regelmatig (sportief) hard. De laatste jaren worden steeds meer hardloopevenementen georganiseerd. De zogenaamde 'fun runs' zijn ontzettend populair. Voorbeelden hiervan zijn color runs, citytrails en glow in the dark runs. Ze zijn erg laagdrempelig, omdat de afstand meestal niet meer dan 10 kilometer bedraagt. Grote steden hebben de marathon ontdekt als een effectief instrument om een stad te promoten. Voorbeelden zijn Amsterdam, Rotterdam en Eindhoven. Internationaal scoort de marathon van New York hoog. De Zeeuws-Vlaamse marathon is in de eerste plaats bedoeld om de Zeeuwse lopers een podium te geven. Er worden geen geldprijzen of startgelden verstrekt. Deze marathon win je voor de eer. Het deelnemersveld bestaat voor het grootste deel uit Zeeuwen. De lokale atletiekverenigingen weten elkaar goed te vinden en bijna elke Zeeuwse vereniging vaardigt deelnemers af. De Kustmarathon en de Zeeuws- Vlaamse liggen een half jaar uit elkaar. Trainingsschema's voor beide evenementen lopen dus niet door elkaar. De getrainde loper kan ze allebei lopen. Sponsoring waterschap Het parcours van de marathon voert grotendeels over wegen van het waterschap. Dit is voor het waterschap een belangrijke reden om het evenement te sponsoren. Hetzelfde geldt voor de Kustmarathon die voor het grootste deel langs of over de dijken en duinen van het waterschap voert. Bovendien zijn het grote evenementen die toegankelijk zijn voor veel mensen. Behalve de hardlopers, komen er ook familie, vrienden en dagjesmensen op af. Dit geeft een impuls aan de plaatselijke middenstand. Naast het sportieve doel is er ook een maatschappelijk doel gediend. Het waterschap zorgt in elk geval dat de wegen er piekfijn bijliggen. Hopelijk doen de weergoden de rest... Parcours Vanaf 1880 werd in West-Zeeuws- Vlaanderen begonnen met de aanleg van verschillende tramlijnen die aansloten op de tramlijnen in België. In 1912 werd de lijn Oostburg, Zuidzande, Cadzand aangelegd. Op deze lijn werden ook landbouwproducten vervoerd. Het gewicht van de vracht werd bepaald op de weegbrug. Op elke weegbrug werkten drie mensen: een weger, een lader en een tarreerder. De weger bediende de installatie, de lader hield toezicht op het vakkundig laden van de wagons en de tarreerder bepaalde het tarrapercentage van een vracht. In het bietenseizoen deed hij dit aan de hand van een mand schoongemaakte bieten. In Cadzand waren destijds drie weegbruggen. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd Cadsandria door de Canadese militairen als veldkeuken gebruikt. In 2010 is begonnen met de restauratie van het gebouwtje. Leerlingen van het Zwincollege uit Oostburg hebben het weegmechanisme gerenoveerd. Sinds het najaar van 2011 is het weegbrughuisje weer helemaal spic en span. In al die jaren zijn er heel wat namen in de stenen gekerfd. Niet allemaal meer leesbaar maar zeker bijzonder. Het is even zoeken maar aan de kruising Mariastraat en Ringdijk Noord II in Cadzand staat de weegbrug Cadsandria uit 1912, schuin tegenover de statige molen 'Nooit Gedacht'. 23 Naast: één keer per jaar zijn we wel van het drinkwater... Midden: de finish is dit jaar in Terneuzen. Onder: de snelste loper doet er 2,5 uur over. De start is in de binnenstad van Hulst. Vervolgens gaat het naar de Belgische grens en via Kapellebrug en Heikant richting Drie Schouwen, achter Axel. Vervolgens gaan de lopers onderlangs Axel richting Schapenbout. Vanaf daar naar Magrette en Spui. De lopers bereiken Terneuzen via ziekenhuis De Honte. Vanaf het ziekenhuis is het nog zeven kilometer. Een moeilijk punt voor de lopers. Meestal worden de laatste kilometers niet op kracht, maar op karakter uitgelopen. Via de Otheense Kreek gaat het naar de zeedijk. Vanaf daar zijn het de laatste kilometers naar de finish op de markt van Terneuzen. De snelste loper doet er zo'n 2,5 uur over. Scheldestromen lente 2016 Scheldestromen lente 2016

Tijdschriftenbank Zeeland

Scheldestromen/de Waterwerker | 2016 | | pagina 12