Recreatie Veerse Meer
in de steigers
"Alles moet via het water
aangevoerd worden
van een minuut. Na een omgang
op de balustrade van de toren gaan
we verder. Het parcours voert nu
over houten ladders, via stellingen
en een soort steigers. Het is erg
hoog. We klimmen naar een klein
houten 'hokje', het domein van de
beiaardier. Onze lezer André kan het
niet laten en speelt de vlooienmars.
Inmiddels heeft de schrijver van
dit artikel het tamelijk benauwd
gekregen: de hoogte in combinatie
met de wind doen hem besluiten
het beiaardiershokje niet meer te
verlaten. Van de nood een deugd
makend bestudeer ik het klavier
dat door een gespecialiseerd bedrijf
is geplaatst.
De rest van het gezelschap gaat wel
verder om te zien hoe het hijsen van
de vlag in zijn werk gaat. Een karwei
op grote hoogte. Dit gebeurt in de
kroon van de toren. De vlag wordt
via een geleidingspijp met een katrol
naar de top gehesen. Uiteindelijk
komt de vlag een aantal meters
boven de haan te wapperen. Voor
André Keijts een mooie ervaring om
te zien hoe het onderhoud van de
Lange Jan in zijn werk gaat en dat
het trotseren van de eeuwen niet
vanzelfsprekend is. Sinds de bouw
hebben generaties Middelburgers
hieraan bijgedragen.
de steile trappen trotseren om van
het uitzicht te genieten. Dit is weids.
Over de stad, maar ook richting de
kust.
De Lange Jan dateert uit de eerste
helft van de veertiende eeuw.
Het is ongelofelijk hoe de werklieden
in die tijd, zonder moderne middelen
een dergelijk hoog gebouw konden
bouwen, dat bovendien ook de
eeuwen kan weerstaan.
Van de nood een deugd
We klimmen verder. We komen bij
de rest van het carillon. Het carillon
is ontzettend onderhoudsgevoelig.
Elk kwartier speelt het een wijsje
Om op en rond het water te genieten is
het Veerse Meer een mooie plek.
Bij verschillende eilanden kun je met
de boot aanmeren aan een steiger of
damwand. Door verwering is onderhoud
of vervanging nodig.
"We proberen dit voor de drukke
zomermaanden voor elkaar te
krijgen", vertelt projectleider
Leo Verhagen. "Vanuit de
samenwerkingsorganisatie Veerse
Meer voeren we iedere twee jaar groot
onderhoud uit. Dit jaar kunnen we
uit dat budget een deel van de steiger
vervangen bij het eiland Mosselplaat
en de damwanden bij het eiland
Lemmerplaat en de vaste wal van
De Omloop."
Niet alledaags
"Het is geen hogere wiskunde, maar
het is zeker geen doorsnee project.
Het is maatwerk dat door echte
vaklui moet gebeuren. Het plaatsen
van zo'n steiger is bijvoorbeeld veel
timmermanswerk. Op tekening
staan palen lijnrecht naast elkaar.
Aangezien hout een natuurproduct
is, kan het altijd iets afwijken en
heb je in praktijk altijd een beetje
verloop."
Innovatie
"Voor de damwanden gaan we bij
de Lemmerplaat voor het eerst
gebruikmaken van kunststof in
plaats van hout. De aanschafkosten
zijn hoger, maar het zou ook 50 jaar
mee moeten gaan in plaats van
25 jaar. Daar ben ik wel erg
benieuwd naar! Bij De Omloop is
er alleen budget om de helft van de
damwand te vernieuwen. Dat doen
we dus gewoon met hout, want om
nu de helft hout te laten en de andere
helft in kunststof uit te voeren zou
raar zijn.
Toezicht houden op zo'n klus is
ook net iets anders dan normaal.
Je rijdt er niet zo maar even langs.
We hebben een afspraak met de
aannemer dat we op afroep met hem
mee kunnen varen om het werk te
kunnen bekijken en beoordelen."
19
Naast: John Jansen en lezer André
Keijts op het laatste stukje 'balkon'
voor ze de top bereiken.
Onder: Lezer en fotograaf klimmen
verder. Je moet wat over hebben
voor zo'n uitzicht!
Scheldestromen zomer 2016
Kosten: steiger 203.600,-
en damwanden 148.000,-
Partijen: Samenwerking Veerse
Meer (recreatieondernemers,
Provincie Zeeland, waterschap,
gemeenten Middelburg, Goes,
Noord-Beveland en Veere)
Materiaal: hout en kunststof
Steigerpalen staan tot max.
NAP - 10 m. in de grond
Gereed: 1 juli 2016
door Janneke la Gasse
Scheldestromen zomer 2016