Recreatie Veerse Meer in de steigers "Alles moet via het water aangevoerd worden van een minuut. Na een omgang op de balustrade van de toren gaan we verder. Het parcours voert nu over houten ladders, via stellingen en een soort steigers. Het is erg hoog. We klimmen naar een klein houten 'hokje', het domein van de beiaardier. Onze lezer André kan het niet laten en speelt de vlooienmars. Inmiddels heeft de schrijver van dit artikel het tamelijk benauwd gekregen: de hoogte in combinatie met de wind doen hem besluiten het beiaardiershokje niet meer te verlaten. Van de nood een deugd makend bestudeer ik het klavier dat door een gespecialiseerd bedrijf is geplaatst. De rest van het gezelschap gaat wel verder om te zien hoe het hijsen van de vlag in zijn werk gaat. Een karwei op grote hoogte. Dit gebeurt in de kroon van de toren. De vlag wordt via een geleidingspijp met een katrol naar de top gehesen. Uiteindelijk komt de vlag een aantal meters boven de haan te wapperen. Voor André Keijts een mooie ervaring om te zien hoe het onderhoud van de Lange Jan in zijn werk gaat en dat het trotseren van de eeuwen niet vanzelfsprekend is. Sinds de bouw hebben generaties Middelburgers hieraan bijgedragen. de steile trappen trotseren om van het uitzicht te genieten. Dit is weids. Over de stad, maar ook richting de kust. De Lange Jan dateert uit de eerste helft van de veertiende eeuw. Het is ongelofelijk hoe de werklieden in die tijd, zonder moderne middelen een dergelijk hoog gebouw konden bouwen, dat bovendien ook de eeuwen kan weerstaan. Van de nood een deugd We klimmen verder. We komen bij de rest van het carillon. Het carillon is ontzettend onderhoudsgevoelig. Elk kwartier speelt het een wijsje Om op en rond het water te genieten is het Veerse Meer een mooie plek. Bij verschillende eilanden kun je met de boot aanmeren aan een steiger of damwand. Door verwering is onderhoud of vervanging nodig. "We proberen dit voor de drukke zomermaanden voor elkaar te krijgen", vertelt projectleider Leo Verhagen. "Vanuit de samenwerkingsorganisatie Veerse Meer voeren we iedere twee jaar groot onderhoud uit. Dit jaar kunnen we uit dat budget een deel van de steiger vervangen bij het eiland Mosselplaat en de damwanden bij het eiland Lemmerplaat en de vaste wal van De Omloop." Niet alledaags "Het is geen hogere wiskunde, maar het is zeker geen doorsnee project. Het is maatwerk dat door echte vaklui moet gebeuren. Het plaatsen van zo'n steiger is bijvoorbeeld veel timmermanswerk. Op tekening staan palen lijnrecht naast elkaar. Aangezien hout een natuurproduct is, kan het altijd iets afwijken en heb je in praktijk altijd een beetje verloop." Innovatie "Voor de damwanden gaan we bij de Lemmerplaat voor het eerst gebruikmaken van kunststof in plaats van hout. De aanschafkosten zijn hoger, maar het zou ook 50 jaar mee moeten gaan in plaats van 25 jaar. Daar ben ik wel erg benieuwd naar! Bij De Omloop is er alleen budget om de helft van de damwand te vernieuwen. Dat doen we dus gewoon met hout, want om nu de helft hout te laten en de andere helft in kunststof uit te voeren zou raar zijn. Toezicht houden op zo'n klus is ook net iets anders dan normaal. Je rijdt er niet zo maar even langs. We hebben een afspraak met de aannemer dat we op afroep met hem mee kunnen varen om het werk te kunnen bekijken en beoordelen." 19 Naast: John Jansen en lezer André Keijts op het laatste stukje 'balkon' voor ze de top bereiken. Onder: Lezer en fotograaf klimmen verder. Je moet wat over hebben voor zo'n uitzicht! Scheldestromen zomer 2016 Kosten: steiger 203.600,- en damwanden 148.000,- Partijen: Samenwerking Veerse Meer (recreatieondernemers, Provincie Zeeland, waterschap, gemeenten Middelburg, Goes, Noord-Beveland en Veere) Materiaal: hout en kunststof Steigerpalen staan tot max. NAP - 10 m. in de grond Gereed: 1 juli 2016 door Janneke la Gasse Scheldestromen zomer 2016

Tijdschriftenbank Zeeland

Scheldestromen/de Waterwerker | 2016 | | pagina 10