Enthousiast, leergierig en vol vragen. Dat zijn kinderen als we les geven over het waterschap. Via proefjes, rondleidingen en gastlessen leggen we de waterschapstaken uit. Maar wat leren de kinderen nu precies? 12 We leven onder de zeespiegel Dijken en duinen zijn van levensbelang. We moeten ze goed onderhouden, zodat ons land niet overstroomt. Als we aan kinderen uitleggen dat de zee anders zo naar binnen kan stromen snappen ze dat wel. Maar hoe ver leven we nu onder de zeespiegel en wat houdt dat eigenlijk in? Dit leggen we uit met een soepbord. Wij wonen in het midden en de rand stelt de dijk voor. Als je dit in een bak met water legt zie je goed dat het binnenste deel van het bord lager ligt dan het wateroppervlak. Als het veel regent, kan het water niet weg Als het zeewater stijgt zijn wij beschermd door de dijken en duinen. Maar wat nu als het zoveel regent dat de sloten volstromen en overlopen? Om dit duidelijk te maken gebruiken we vaak de onderkant van een poffertjespan. De opstaande rand is de dijk, de bultjes zijn de plaatsen waar wij wonen. Als het begint te regenen stroomt het water over de bultjes (polders). De kinderen krijgen zelf ook de vraag hoe we al dat water weg krijgen. "Dan prikken we een gat in de dijk!zeggen sommigen. Een mooie mogelijkheid om uit te leggen waarom een gat in de dijk geen optie is en er gemalen zijn. 3. Muskusratten graven slootkanten kapot Kinderen vinden het vooral zielig als we vertellen dat we muskusratten vangen. Na onze uitleg denken ze daar vaak anders over. Een muskusrat verzet een kuub grond per jaar, dat zijn 10 tot 12 volle kruiwagens. Al die grond komt in de waterloop waardoor de waterafvoer stremt. Instabiele oevers en verstoppingen zijn het gevolg. Kinderen begrijpen dat hoe meer wij voorkomen dat de muskusrat zich voortplant, hoe minder er gedood hoeven te worden. De muskusrat heeft hier namelijk geen natuurlijke vijand. 4. Schoon water is niet vanzelfsprekend Wat gebeurt er met het water als je de wc doortrekt of wanneer je gedoucht hebt? Op de zuivering leren de kinderen dat er een heel proces aan vooraf gaat voordat het water weer schoon de natuur in kan. Zo schoon zelfs dat er al snel gevraagd wordt wanneer we het kunnen drinken. Helaas maken wij het niet zó schoon. Ook leren ze dat je alleen toiletpapier in de wc mag gooien en geen vochtige doekjes of zakdoekjes, omdat het riool dan verstopt raakt. 5. We zorgen ook voor de natuur We merken dat kinderen veel met klimaatverandering bezig zijn. Zorg voor natuur en milieu komt dan ook terug in de gastlessen. Over schapen bijvoorbeeld die op de dijk lopen. Waarom ze daar lopen denkt een kind wel te weten: "Als het water stijgt, gaan de schapen blaten. Ze waarschuwen ons dan voor het water." Kortom: schoon, veilig en voldoende water is niet vanzelfsprekend. 13 door Etienne Keijts Dit leren wij kinderen over water Scheldestromen herfst 2016 Ook een gastles en/of rondleiding aanvragen voor groep 7 en 8? Ga naar scheldestromen.nl/educatie Scheldestromen herfst 2016

Tijdschriftenbank Zeeland

Scheldestromen/de Waterwerker | 2016 | | pagina 7