Haventje Ellewoutsdijk in de steigers Groeide op in Limburg, ging naar de zeevaartschool in Terschelling en kwam terecht op de Holland America Line. "Ja, dan ga je als 19-jarige leerling voor 10 maanden weg. Dat is lang." Na 11 jaar als stuurman in diverse rangen te hebben gevaren, kreeg hij de kans om loods te worden in Vlissingen. "Ik heb bewust voor deze regio gekozen, de Westerschelde is uniek, het zijn langere reizen dan bijvoorbeeld in Rotterdam. Hier duurt een loodsreis van of naar Antwerpen al gauw zo'n 6 a 7 uur. En ieder schip is anders, iedere bemanning, iedere kapitein." Niet onnodig blèren Of loodsen onderweg ook contact hebben als ze elkaar tegenkomen? "Alleen als het nodig is. Als er geen reden is, neem je geen contact op. Je moet rechts blijven. Dat is op de fiets ook zo. Als je een fietser tegemoet komt, ga je daar ook niet tegen blèren als daar geen reden voor is..." tenminste 9 uur rust. Na die 9 uur, ligt het aan het aanbod wanneer je gebeld wordt. "Schepen vanaf zee moeten minimaal 6 uur van tevoren aangeven dat ze komen. Dat geeft ons de ruimte om een loods in te plannen." Twee loodsen Als we weer aan de wal staan, komt het gesprek op de vraag die Deen Hertogh bezighield: 'Wat kan een loods betekenen in geval van een calamiteit?'. Bastiaan antwoordt: "De twee strandingen van augustus waren heel verschillend. Op de CSCL Jupiter, het grote containerschip van 366 meter lang, staan standaard twee loodsen. In geval van een technisch mankement, als bijvoorbeeld het roer zoals in dit geval niet meer werkt, leg je het schip niet zo maar stil. Met 150.000 ton raak je in de nauwe vaargeul niet op tijd gestopt. Het is de taak van de loods om te allen tijde de kapitein te blijven adviseren. Over hoe je de sleepboten vastmaakt, wat de beste manier van manoeuvreren is. Het tweede incident was heel anders. Dat was een aanvaring. Uit onderzoek moet blijken wat de oorzaak van deze aanvaring is geweest. Over de verhoudingen aan boord zegt Bastiaan: "Een loods adviseert de kapitein over de te voeren navigatie, de verantwoordelijkheid voor het schip blijft bij de kapitein." 300 Loodsreizen In Vlissingen werken er 160 Nederlandse loodsen, waarvan de helft tegelijkertijd 'op de beurt staat' vanwege het week-op-week-af- schema. Bastiaan: "We werken met een minimale bezetting van 60 loodsen om te zorgen dat schepen niet hoeven te wachten. De opleiding tot loods duurt 14 maanden. Je maakt als loods in opleiding zo'n 300 'reizen' onder supervisie van een loods en tussendoor volg je de opleiding en doe je examens. Om toegelaten te worden tot de opleiding, moet je een vaarbevoegdheidsbewijs hebben als eerste stuurman voor alle schepen." Stuurman op cruiseschip Zelf wist Bastiaan al van jongs af aan dat hij loods wilde worden. 18 Bij Ellewoutsdijk ligt een getijdenhaventje dat beschermd wordt door twee strekdammen. Afgelopen najaar knapte het waterschap de dammen op. Jan Kees Lievense is directievoerder: "Het opknappen was nodig, want de havendammen waren er slecht aan toe. De steenbekleding was versleten en op sommige plaatsen erg verzakt. De dammen zijn hersteld en de oude steenbekleding is vervangen door een nieuwe die vervolgens is ingegoten met gietasfalt. Ook zijn de kruinen van de dammen voorzien van asfalt, zodat de dammen beter toegankelijk zijn." Het haventje is een belangrijke plek voor Ellewoutsdijk. In de zomer is er veel recreatie en het dorp heeft al eeuwen een eigen haven gehad. Al in de vijftiende eeuw ging er zelfs een veerdienst vanuit Ellewoutsdijk naar Antwerpen. Volgens Jan Kees wijzigde het haventje wel eens van plaats. "Dat is te zien op oude kaarten. Er gingen ook veren naar Terneuzen, Vlissingen en Hoofdplaat. Rond 1900 werd het een landbouwhaventje en in de jaren '70 van de vorige eeuw werd het een recreatieplek." Het aanzicht van het haventje is na de werkzaamheden veranderd. Dit kon niet anders, omdat de originele bekleding van Doornikse en Vilvoordse steen niet voldeed aan de huidige veiligheidseisen. "Nu hebben we gekozen voor een overlaging van breuksteen. Door dit in te gieten met vloeibaar asfalt blijft deze bij hoge golven op zijn plek", vertelt Jan Kees. "Als we niets deden, zouden beide havendammen het haventje niet meer kunnen beschermen en zou de uitwatering van gemaal Hellewoud in gevaar komen. Een leuk aspect is dat we oude palenrijen die in de glooiing stonden, ook vervangen zodat er een stukje cultuurhistorie behouden blijft." 19 Links: Registerloods Bastiaan Bijvank neemt het echtpaar Hertogh mee naar de redeboot. Onder: Ieder kwartier wordt een schip voorzien van een loods. Scheldestromen winter 2017 2 strekdammen, lengte 55 m1 en 45 m1 2400 m2 overlaging 2300 ton waterbouwsteen 10-60 kg 1500 ton gietasfalt kosten 350.000,- door Arjan Goossen Scheldestromen winter 2017

Tijdschriftenbank Zeeland

Scheldestromen/de Waterwerker | 2017 | | pagina 10