Sint Jansteen Sukkeljèrs en Feestbeesten Ismar: "Je moet elkaar het leven niet zuur maken. Het is juist leuk dat een stel jonge gasten het virus ook te pakken heeft en dat moet je aanmoedigen!" Stress De dag dat carnaval begint is de absolute deadline. Dan moet alles klaar zijn en werken. Een dag van tevoren rijden ze de wagen naar buiten en plaatsen ze alle onderdelen. "Zeker de laatste weken voor carnaval kan de stress behoorlijk oplopen", lacht Theo. "Wat telt is de saamhorigheid en het samen iets bouwen. Voor ons is carnaval geen kwestie van vier dagen bier drinken. Tijdens de optochten zijn we nuchter, want het is een behoorlijke uitdaging om de wagen te besturen." een vernevelaar zorgvuldig de verschillende onderdelen van de juiste kleur voorziet. Arne schat in dat er in totaal voor zo'n 4.000,- aan materiaal in de wagen verwerkt wordt. "En dan hebben we het nog niet over het aantal uren dat we er met z'n allen ingestoken hebben", lacht hij. Kerst? Carnaval bedoel je! Tegenover de bouwlocatie van De Sukkeljèrs werkt een andere wagenbouwvereniging: De Feestbeesten. Hier bouwen vijf mensen. Ook al maanden. Theo Arens: "Carnaval moet in je bloed zitten. Voor ons is dat het hoogtepunt van het jaar. Die kerstboom doet ons weinig! Wij zijn elke avond in de schuur om aan onze wagen te werken." In de schuur verrijst een enorme constructie. Ismar Willaert: "Onze wagen wordt 14,5 meter lang en het thema is Venetië." Theo: "Elke vereniging heeft z'n eigen manier van werken. Wij werken veel met polyester. Sommige onderdelen kopen we van andere wagenbouwers, maar we maken ook veel zelf. Na de carnaval ontstaat er een levendige handel in wagenonderdelen. Er wordt een soort ruilmarkt georganiseerd. Dit jaar proberen we onze wagen zoveel mogelijk als één geheel te verkopen. Die van vorig jaar is voor een groot deel opgekocht door een groep Brabantse wagenbouwers." "Er heerst weliswaar gezonde concurrentie tussen de wagenbouwclubs, maar als we elkaar nodig hebben, weten we elkaar te vinden. Zeker de collega's van De Sukkeljèrs kunnen altijd een beroep op ons doen", vervolgt Theo. Langs de wegen rond Sint Jansteen staan negen granieten stenen, waarvan acht omarmd door een open stalen ring. Op deze ringen wordt de locatie, het landschap en de geschiedenis van Sint Jansteen poëtisch beschreven. De steen bij de kerk is het beginpunt van de route. Vlakbij het startpunt staat een plaquette over Jozef Everaard in de vorm van een boekrol. Hij was een belangrijke historische bron voor het dorp. Sint Jansteen is ontstaan rond de 12e eeuw. Er werd toen gesproken over Het Steen; een klein kasteel. Er moet ook een kapel hebben gestaan langs het toenmalige kanaal van Hulst naar Gent, de Gentsevaart. Deze kapel was gewijd aan de heilige Sint Jan. Achter de driekwartringen zit een hele filosofie. De niet-gesloten ringen verwijzen naar het dorp dat open staat voor invloeden van buitenaf maar ook de eigen identiteit wil uitbrengen. Elke ring steunt op drie poten: voor verleden, heden en toekomst. Veel geschiedenis is in de vergetelheid geraakt maar door deze stenen wordt het verleden levend gehouden, voor nu en in de toekomst. Met dank aan Martin Polspoel. Een folder van Het Steenpad kunt u aanschaffen bij de VVV Hulst.. 'Schommelende zanden groeten hier de Wilden Landen, hoort hoe 'n rust de stilte kust, als klanken uit een laatste lied'. Dit gedicht is te lezen bij een van de stenen langs de 11-kilometerlange fiets- en wandelroute 'Het Steenpad'. 23 Links en onder: De Feestbeesten kunnen bouwen op jarenlange ervaring. Midden: De Sukkeljèrs werken aan hun politiethema. Nagenoeg elk dorp in Oost- Zeeuws-Vlaanderen heeft een eigen carnavalsvereniging en een aantal wagenbouwverenigingen. Alleen al in Kloosterzande (ca. 3.300 inwoners) zijn 8 wagenbouwverenigingen actief met ieder tussen de 20 en 30 leden. De Sukkeljèrs zijn 3 jaar geleden opgericht en vormt de jongste groep. De 27 leden variëren qua leeftijd tussen de 10 en 19 jaar. De Feestbeesten lopen al wat langer mee: 18 jaar. Deze wagenbouwvereniging telt 24 leden. De kosten om een wagen te bouwen lopen in de duizenden euro's. Daarom werven de verenigingen sponsoren. Zij krijgen een naamsvermelding op de tractoren. Scheldestromen winter 2017 Kapellebrug door Chantal de Putter Scheldestromen winter 2017

Tijdschriftenbank Zeeland

Scheldestromen/de Waterwerker | 2017 | | pagina 12