Sint Jansteen
Sukkeljèrs
en Feestbeesten
Ismar: "Je moet elkaar het leven
niet zuur maken. Het is juist leuk
dat een stel jonge gasten het virus
ook te pakken heeft en dat moet je
aanmoedigen!"
Stress
De dag dat carnaval begint is de
absolute deadline. Dan moet alles
klaar zijn en werken. Een dag
van tevoren rijden ze de wagen
naar buiten en plaatsen ze alle
onderdelen. "Zeker de laatste
weken voor carnaval kan de stress
behoorlijk oplopen", lacht Theo.
"Wat telt is de saamhorigheid en
het samen iets bouwen. Voor ons
is carnaval geen kwestie van vier
dagen bier drinken. Tijdens de
optochten zijn we nuchter, want het
is een behoorlijke uitdaging om de
wagen te besturen."
een vernevelaar zorgvuldig de
verschillende onderdelen van de
juiste kleur voorziet. Arne schat in
dat er in totaal voor zo'n 4.000,-
aan materiaal in de wagen verwerkt
wordt. "En dan hebben we het nog
niet over het aantal uren dat we er
met z'n allen ingestoken hebben",
lacht hij.
Kerst? Carnaval bedoel je!
Tegenover de bouwlocatie
van De Sukkeljèrs werkt een
andere wagenbouwvereniging:
De Feestbeesten. Hier bouwen
vijf mensen. Ook al maanden.
Theo Arens: "Carnaval moet in je
bloed zitten. Voor ons is dat het
hoogtepunt van het jaar.
Die kerstboom doet ons weinig!
Wij zijn elke avond in de schuur om
aan onze wagen te werken."
In de schuur verrijst een enorme
constructie. Ismar Willaert:
"Onze wagen wordt 14,5 meter lang
en het thema is Venetië." Theo:
"Elke vereniging heeft z'n eigen
manier van werken. Wij werken
veel met polyester. Sommige
onderdelen kopen we van andere
wagenbouwers, maar we maken
ook veel zelf. Na de carnaval
ontstaat er een levendige handel
in wagenonderdelen. Er wordt een
soort ruilmarkt georganiseerd.
Dit jaar proberen we onze wagen
zoveel mogelijk als één geheel te
verkopen. Die van vorig jaar is voor
een groot deel opgekocht door een
groep Brabantse wagenbouwers."
"Er heerst weliswaar gezonde
concurrentie tussen de
wagenbouwclubs, maar als we
elkaar nodig hebben, weten we
elkaar te vinden. Zeker de collega's
van De Sukkeljèrs kunnen altijd een
beroep op ons doen", vervolgt Theo.
Langs de wegen rond Sint Jansteen
staan negen granieten stenen,
waarvan acht omarmd door een
open stalen ring. Op deze ringen
wordt de locatie, het landschap en
de geschiedenis van Sint Jansteen
poëtisch beschreven. De steen bij de
kerk is het beginpunt van de route.
Vlakbij het startpunt staat een
plaquette over Jozef Everaard in de
vorm van een boekrol. Hij was een
belangrijke historische bron voor
het dorp.
Sint Jansteen is ontstaan rond de 12e
eeuw. Er werd toen gesproken over
Het Steen; een klein kasteel. Er moet
ook een kapel hebben gestaan langs
het toenmalige kanaal van Hulst naar
Gent, de Gentsevaart. Deze kapel was
gewijd aan de heilige Sint Jan.
Achter de driekwartringen zit een
hele filosofie. De niet-gesloten ringen
verwijzen naar het dorp dat open
staat voor invloeden van buitenaf
maar ook de eigen identiteit wil
uitbrengen. Elke ring steunt op
drie poten: voor verleden, heden en
toekomst. Veel geschiedenis is in de
vergetelheid geraakt maar door deze
stenen wordt het verleden levend
gehouden, voor nu en in de toekomst.
Met dank aan Martin Polspoel.
Een folder van Het Steenpad kunt u
aanschaffen bij de VVV Hulst..
'Schommelende zanden groeten hier de
Wilden Landen, hoort hoe 'n rust de stilte kust,
als klanken uit een laatste lied'. Dit gedicht
is te lezen bij een van de stenen langs de
11-kilometerlange fiets- en wandelroute
'Het Steenpad'.
23
Links en onder: De Feestbeesten
kunnen bouwen op jarenlange
ervaring.
Midden: De Sukkeljèrs werken aan
hun politiethema.
Nagenoeg elk dorp in Oost-
Zeeuws-Vlaanderen heeft een
eigen carnavalsvereniging en een
aantal wagenbouwverenigingen.
Alleen al in Kloosterzande
(ca. 3.300 inwoners) zijn 8
wagenbouwverenigingen actief
met ieder tussen de 20 en 30
leden. De Sukkeljèrs zijn 3 jaar
geleden opgericht en vormt
de jongste groep. De 27 leden
variëren qua leeftijd tussen de
10 en 19 jaar. De Feestbeesten
lopen al wat langer mee: 18 jaar.
Deze wagenbouwvereniging
telt 24 leden. De kosten om een
wagen te bouwen lopen in de
duizenden euro's. Daarom werven
de verenigingen sponsoren. Zij
krijgen een naamsvermelding op
de tractoren.
Scheldestromen winter 2017
Kapellebrug
door Chantal de Putter
Scheldestromen winter 2017