achter de sch-ume*' Als kleine wil je naar zee "Je moet rechts blijven hè?" De stranding van de CSCL Jupiter bij Bath was de aanleiding voor Deen Hertogh (69) zich af te vragen 'wat een loods in zo'n geval kan doen'. Registerloods en Manager Operaties Bastiaan Bijvank (49) van het Loodswezen in Vlissingen geeft tekst en uitleg. 16 Bastiaan geeft ieder een reddingsvest: "Trek maar aan als een jas". Na het alle kanten op gedraaid te hebben, staan we gereed voor een ritje met de redeboot. We stappen in de gele met de bekende tekst 'pilots'. Het is er verrassend ruim binnen. Naast de drie bemanningsleden zijn er 12 flinke, leren stoelen. Bastiaan legt uit aan het echtpaar Hertogh: "Er zijn standaard drie bemanningsleden aan boord: de kapitein, stuurman en een gezel die de loods aan en van dek helpt. Even later stappen er twee loodsen aan boord. Vlaamse loodsen. Bastiaan: "27,5% van alle schepen van en naar Antwerpen die een loods nodig heeft, krijgt een Nederlandse loods. De rest een Vlaamse. Dat is geregeld in het Scheldereglement dat voortgekomen is uit het Scheidingstractaat tussen Nederland en België van 1839." Een verse loods We varen de Westerschelde op en zijn in no time bij de Sefarina, een lpg-tanker varend onder Nederlandse vlag. Terwijl een van de loodsen naar buiten gaat, vertelt Bastiaan: "De rivierloods gaat nu aan boord waar de zeeloods op de brug de wacht aan hem overdraagt." Deen: "Ligt dat schip nu stil?" Bastiaan: "Nee, het heeft wel gas teruggenomen maar vaart wel door." Vanuit de kapitein van de redeboot klinkt: "7,4 knopen varen we nu." Omgerekend zo'n 13 kilometer per uur. Binnen een paar minuten is de afgeloste loods, ook een Vlaming, aan boord van de redeboot. We varen door en gaan weer aan bakboord langs het volgende schip. "We gaan altijd aan de lijzijde van het schip liggen, dat is de zijde waar de wind niet vandaan komt", verklaart Bastiaan. Ook hier brengen we weer een 'verse' loods aan boord. Deen Hertogh - die zelf in de vliegtuigindustrie heeft gewerkt - is eruit: "Dit had wel een baantje voor mij geweest." Week-op-week-af En zo gaat het beloodsen van schepen 24 uur per dag door. "Zo'n 100 schepen per dag, dat is in theorie ieder kwartier, maar wij ervaren het alsof de meeste schepen 's nachts komen", lacht Bastiaan. Het leven van een loods is dubbel onregelmatig. Geen ploegendiensten, maar er wordt gewerkt in een 'week op-week af-systeem'. In de vaarweek werken ze tot maximaal 12 uur achter elkaar en dan hebben ze A Loodswezen Scheldemonden 17 door Linda van Dijke Een lezer krijgt een kijkje in de keuken bij een bedrijf of gebied waar normaal geen publiek is toegestaan. Scheldestromen winter 2017 jongen In heel Nederland werken 450 loodsen, waarvan 160 in Vlissingen. Ze zorgen dat een schip veilig naar een haven wordt geloodst. Geen kleine klus, want de vaargeul van de Westerschelde bevat veel bochten, ondiepe punten en is een van de drukst bevaren routes. Een schip moet een loods aan boord nemen als het langer is dan 80 meter of gevaarlijke stoffen bevat. Binnenvaartschepen zijn vrijgesteld. Scheldestromen winter 2017

Tijdschriftenbank Zeeland

Scheldestromen/de Waterwerker | 2017 | | pagina 9