Aanvliegroute Nieuwe beoordeling waterkeringen Aanvliegroute hersteld Schuiven maar Gras, grind of planten Vonkjes verlichten fietspad Vorige maand is de oeverzwaluwwand aan de Campweg in Sint Philipsland weer klaar gemaakt voor oeverzwaluwen. Deze kleinste zwaluw heeft weinig eisen. Een steile, kale wand is genoeg om een nestje in te maken. Opzichter Marco Berkey: "Het is voor ons een kleine moeite om op deze plek een stukje af te graven. De zandigere wand was namelijk weer begroeid met gras. Er broeden gemiddeld 100 paar in de wand. Ze nestelen namelijk nooit twee keer in hetzelfde gat." Marco ziet nog een voordeel: "Ze vangen heel wat irritante muggen." Laat de zwaluwen maar komen! In april verwachten we de eerste weer terug uit Afrika. (LvD) "Tis nie voe z'n tied, een meter bagger zit er zeker!" Erik heeft eer van z'n werk. Als chauffeur van het schuifbootje - het woord zegt het al - duwt-ie de bagger voorzichtig naar de kant. We zijn bij een vijver aan de Verdilaan in Vlissingen. Want, overal waar water is, is ook bagger. Niks bijzonders, maar gewoon een natuurlijk proces. Van invallend blad en stof dat zich verzamelt op de bodem. De kraanmachinist draait de bagger ondertussen in de vrachtwagen. "Niet meer dan halfvol, anders kan-ie niet remmen of schakelen zonder dat het erover vliegt." Het baggeren gebeurt dit jaar ook binnen de bebouwde kom van Oostkapelle, Domburg, Aagtekerke, Kruiningen, Borssele, Sint-Annaland en de kop van Schouwen. (LvD) Onze leefomgeving wordt grijzer. Dan bedoelen we niet de leeftijd van de Zeeuwse bevolking, maar het straatbeeld. Meer en meer verkleuren onze tuinen van groen naar grijs. Planten worden vervangen door een grijze stenen massa. Met grote gevolgen! Regenwater dat normaal de grond in trekt, zorgt nu voor plassen op straat en kan bij hevige buien zelfs wateroverlast veroorzaken. Daarnaast moet dit schone water via de riolering worden afgevoerd waar het onnodig het zuiveringsproces doorloopt. Met gras, grind of planten in uw tuin voorkomt u deze dure grap en voorkomt u wateroverlast. Wist u dat één vierkante meter grond er al voor kan zorgen dat er per jaar 600 liter minder water door het rioolstelsel hoeft? (JlG) 6 Het waterschap zorgt in Zeeland voor de veiligheid tegen overstromingen. Per 1 januari 2017 zijn er nieuwe normen voor de veiligheid vastgelegd in de Waterwet. De oude norm was gebaseerd op een overschrijdingskans: een combinatie van water en golf hoogte. De nieuwe norm is een overstromingskans, op basis van risico (kans x gevolg) De belangrijkste eis is de basisveiligheid. Gegarandeerde veiligheid voor iedereen achter de dijk. De kans op overlijden door een overstroming mag niet meer zijn dan 1 op 100.000, oftewel 0,001 per jaar. De veiligheidsbeoordeling is een flinke klus die dit jaar is gestart. We hebben zes jaar. Dijktrajecten die niet voldoen of waarvan we verwachten dat ze niet meer zullen voldoen aan de nieuwe veiligheidsnorm, worden in overleg met het Rijk versterkt. Al voor 2023 starten we met de trajecten met een hoge prioriteit. (AG) Goedkoop. Duurzaam. Innovatief. Sandee Groep uit Kamperland ontwikkelde een product dat een weg kan verlichten en ook voldeed aan deze kenmerken. Omdat het waterschap van goede, vernieuwende ideeën werkelijkheid wil maken, stelden we een fietspad beschikbaar om het product te testen. Zo was het idee geboren om vonkjes aan te brengen in het fietspad langs de Leliëndaalseweg net buiten Middelburg. In Nederland zijn de afgelopen jaren meerdere proeven gedaan met glow-in-the-dark-verlichting en -verf. Het waterschap is de eerste Zeeuwse wegbeheerder die op deze manier een weg markeert. Het waterschap en Sandee hebben in januari en februari onderzoek gedaan naar wat fietsers en automobilisten vinden van deze speciale verlichting. De uitkomsten van het onderzoek worden nu geanalyseerd. Misschien dat we in de toekomst meer van onze wegen laten 'vonken'. (DS) meu.s Scheldestromen lente 2017 Scheldestromen lente 2017 7

Tijdschriftenbank Zeeland

Scheldestromen/de Waterwerker | 2017 | | pagina 4