Aanvliegroute
Nieuwe
beoordeling waterkeringen
Aanvliegroute
hersteld
Schuiven maar
Gras, grind of planten
Vonkjes verlichten fietspad
Vorige maand is de oeverzwaluwwand aan
de Campweg in Sint Philipsland weer klaar
gemaakt voor oeverzwaluwen. Deze kleinste
zwaluw heeft weinig eisen. Een steile, kale
wand is genoeg om een nestje in te maken.
Opzichter Marco Berkey: "Het is voor ons een
kleine moeite om op deze plek een stukje af
te graven. De zandigere wand was namelijk
weer begroeid met gras. Er broeden gemiddeld
100 paar in de wand. Ze nestelen namelijk
nooit twee keer in hetzelfde gat." Marco ziet
nog een voordeel: "Ze vangen heel wat irritante
muggen." Laat de zwaluwen maar komen!
In april verwachten we de eerste weer terug
uit Afrika. (LvD)
"Tis nie voe z'n tied, een meter bagger zit er zeker!"
Erik heeft eer van z'n werk. Als chauffeur van het
schuifbootje - het woord zegt het al - duwt-ie de bagger
voorzichtig naar de kant. We zijn bij een vijver aan
de Verdilaan in Vlissingen. Want, overal waar water
is, is ook bagger. Niks bijzonders, maar gewoon een
natuurlijk proces. Van invallend blad en stof dat zich
verzamelt op de bodem. De kraanmachinist draait de
bagger ondertussen in de vrachtwagen. "Niet meer dan
halfvol, anders kan-ie niet remmen of schakelen zonder
dat het erover vliegt." Het baggeren gebeurt dit jaar ook
binnen de bebouwde kom van Oostkapelle, Domburg,
Aagtekerke, Kruiningen, Borssele, Sint-Annaland en de
kop van Schouwen. (LvD)
Onze leefomgeving wordt grijzer. Dan bedoelen we niet de leeftijd
van de Zeeuwse bevolking, maar het straatbeeld. Meer en meer
verkleuren onze tuinen van groen naar grijs. Planten worden
vervangen door een grijze stenen massa. Met grote gevolgen!
Regenwater dat normaal de grond in trekt, zorgt nu voor plassen
op straat en kan bij hevige buien zelfs wateroverlast veroorzaken.
Daarnaast moet dit schone water via de riolering worden
afgevoerd waar het onnodig het zuiveringsproces doorloopt.
Met gras, grind of planten in uw tuin voorkomt u deze dure grap
en voorkomt u wateroverlast. Wist u dat één vierkante meter
grond er al voor kan zorgen dat er per jaar 600 liter minder water
door het rioolstelsel hoeft? (JlG)
6
Het waterschap zorgt in
Zeeland voor de veiligheid tegen
overstromingen. Per 1 januari
2017 zijn er nieuwe normen
voor de veiligheid vastgelegd
in de Waterwet. De oude
norm was gebaseerd op een
overschrijdingskans: een
combinatie van water
en golf hoogte. De nieuwe norm
is een overstromingskans, op
basis van risico (kans x gevolg)
De belangrijkste eis is de
basisveiligheid. Gegarandeerde
veiligheid voor iedereen achter de
dijk. De kans op overlijden door
een overstroming mag niet meer
zijn dan 1 op 100.000, oftewel
0,001 per jaar.
De veiligheidsbeoordeling is een
flinke klus die dit jaar is gestart.
We hebben zes jaar. Dijktrajecten
die niet voldoen of waarvan we
verwachten dat ze niet meer
zullen voldoen aan de nieuwe
veiligheidsnorm, worden in overleg
met het Rijk versterkt. Al voor 2023
starten we met de trajecten met
een hoge prioriteit. (AG)
Goedkoop. Duurzaam. Innovatief. Sandee Groep uit
Kamperland ontwikkelde een product dat een weg kan
verlichten en ook voldeed aan deze kenmerken. Omdat het
waterschap van goede, vernieuwende ideeën werkelijkheid wil
maken, stelden we een fietspad beschikbaar om het product te
testen. Zo was het idee geboren om vonkjes aan te brengen in
het fietspad langs de Leliëndaalseweg net buiten Middelburg.
In Nederland zijn de afgelopen jaren meerdere proeven gedaan
met glow-in-the-dark-verlichting en -verf. Het waterschap is
de eerste Zeeuwse wegbeheerder die op deze manier een weg
markeert. Het waterschap en Sandee hebben in januari en
februari onderzoek gedaan naar wat fietsers en automobilisten
vinden van deze speciale verlichting. De uitkomsten van het
onderzoek worden nu geanalyseerd. Misschien dat we in de
toekomst meer van onze wegen laten 'vonken'. (DS)
meu.s
Scheldestromen lente 2017
Scheldestromen lente 2017 7