De Schoppestele
J
bijzonder gevonden
i BS"
-
hand van Thelen. Nijmegen, San
Francisco, Antwerpen, Hasselt,
Berlijn en Heerlen hebben hun eigen
murals.
Stefans fascinatie voor duiven
ontstond toen hij fotografeerde in
leegstaande fabrieken. "Daar was
je niemand tot last en het enige wat
ik er tegenkwam, waren duiven.
En nu gebruik ik ze vaak in mijn
werk. Ik vergelijk ze met mensen.
Je hebt straatduiven, sierduiven,
stadsduiven, net zo kleurrijk als
mensen."
Gammele ladder
Op mijn vraag hoe het hem lukte
om in één nacht een metershoge
duif op een vervallen pand in
Rastertekening
In Goes maakte hij voor het mural
festival een schildering van 12 meter
breed en 35 meter hoog op een flat.
Vier dagen werkte hij eraan, vanuit
een hoogwerker. Hij maakt in zulke
gevallen eerst een ontwerptekening
met een raster zodat hij de
werkelijke tekening in rasters van
vierkanten kan verdelen. "Een beetje
vergelijkbaar met een plattegrond
waarop je een straatnaam zoekt.
De rastertekening is mijn basis voor
de grote schildering. Vaak zet ik
eerst de grote vorm op en daarna
volgt de detailinvulling."
Goes te schilderen, zonder gezien
te worden, vertelt hij: "Ik had me
er uiteraard goed op voorbereid.
Overdag had ik de twee bomen die
voor de muur stonden al een stuk
ingezaagd. Tijdens het schilderen
hielpen de bomen me buiten beeld te
blijven. Toen ik klaar was, heb ik ze
omgezaagd om juist mijn resultaat
'in beeld' te krijgen. Ik had gekozen
voor een makkelijk ontwerp. Dus dat
lukte me makkelijk in één nacht.
Overigens zonder licht en op een
gammele ladder die uit drie delen
bestond."
Thelen: "Het maken van een mural
is hard werken. Het gave ervan is
dat jong en oud het mooi vindt.
De jonge vader met een kindje op
zijn fiets, het bejaarde stel. Ik krijg
altijd enorm veel reacties als ik in
de openbare ruimte bezig ben. En:
je hoeft het er niet mee eens te zijn.
Dat is het mooie."
22
Een hoop bombarie rond
dit gedenkteken bij de
Westkapelse kreek.
Het herinnert aan het
bombardement op de
zeedijk bij Westkapelle
in oktober 1944.
De Schoppestele heet-ie
in de volksmond.
Een robuuste spade
die de wederopbouw
symboliseert?
Kunstenaar Rudi van der Wint heeft
zich nooit echt uitgelaten over de
bedoeling, weet Jan Kaland. Hij was
destijds als ambtenaar betrokken
en schreef er zelfs een artikel over:
'Trammelant om een monument'.
De feiten: Het eerste ontwerp eind
jaren tachtig viel niet in goede
aarde bij de gemeentebestuurders.
Bovendien werd de kunstenaar
van plagiaat beschuldigd. Na
een hoop gedoe kwam hij met
een ander ontwerp, een zeven
meter hoog, natuurstenen beeld.
Jan Kaland schrijft hierover: 'Hij
lichtte zijn ontwerp toe, sprak
van een granieten monoliet,
waarvan het bovenste dwarsstuk
moest wijzen naar de plaats van
de herkomst van het materiaal,
ergens in Zweden. Door al het
gedoe was ook de bevolking wakker
geworden. Wie zat er te wachten
op een modern, controversieel,
onbegrepen kunstwerk?Wegens
bezuinigingen werd het kunstwerk
met een soort bitumen uitgevoerd
in plaats van graniet. Er werd niet
veel ruchtbaarheid gegeven aan de
onthulling in oktober 1990 en het
raakte in de vergetelheid. Totdat het
in de zomer van 1998 tot twee keer
toe in brand gestoken werd. Lange
tijd gebeurde er weinig. De verroeste
restanten werden een aanfluiting
voor het dorp en daarom werd in
2010 een geheel vernieuwd, nu
metalen beeld, teruggeplaatst.
23
#1
Links: Stefan heeft z'n atelier
samen met andere kunstenaars in
's-Heer Arendskerke.
Midden: Muurschilderingen doet
hij slechts af en toe. 'Gewone'
schilderijen nemen zijn meeste tijd
in beslag.
Onder: Hij is ook thuis in de
3D-creaties. Dit is het prototype
van een robot.
Drie waterschapslocaties krijgen
een mural: de zuilen bovenop de
rioolpersgemalen Goes-West en
Arnestein (Middelburg) en de grote
blinde muur van gemaal Cadzand.
Via de murals maken we het werk
van Scheldestromen zichtbaar.
Scheldestromen herfst 2017
Westkapelse kreek
door Linda van Dijke
Scheldestromen herfst 2017