Een bijzondere duiker van beton en steen in de steigers Onder: De onderhoudsloods lijkt op een hangar. zoet water de sluis in of uit kan stromen. Het zoute water loopt door de geperforeerde bodem van de sluis en via de riolen en het uitlaatwerk naar het laagwaterbekken, terwijl er door de openstaande wandschuiven evenveel zoet water de sluis binnenstroomt. Het zoete en zoute water raken niet vermengd, omdat het zoute water zwaarder is. Het zoete water vervangt dus van bovenaf het zoute, dat door de sluisvloer wegloopt. De centrale bedieningskamer heeft uitzicht op de sluizen. De sluiswachters werken in acht uur durende shifts en staan via marifoonverkeer in verbinding met de schepen die de sluizen willen passeren. Per dag zijn dit zo'n 140 beroepsvaartschepen. Gedurende het hele recreatieseizoen passeren er zo'n 33.000 recreatievaartuigen. Waarom scheiden? De reden dat de sluis is aangelegd is dat er geen zout water in het zoete Volkerak-Zoommeer mag komen. Het meer voorkomt verzilting van het achterland, zodat het water gebruikt kan blijven worden voor de land- en tuinbouw. Richard is erg onder de indruk van het systeem, maar ook van het enorme betonnen complex met reusachtige afmetingen. Peter: "Toen het complex gebouwd moest worden, was dit het grootste betonwerk dat Rijkswaterstaat ooit aanbesteedde en geloof me, we hebben heel wat betonwerken aanbesteed!" Toekomst De werking van de sluizen is bijzonder. Toch heeft Rijkswaterstaat besloten om op een ander, innovatief systeem over te gaan: het zogenoemde 'bellensysteem'. Via een aangelegde installatie op de sluisbodem worden luchtbellen en zoetwater met een bepaalde flow de sluis in geblazen. Via schuiven in de sluisdeuren ontstaat een zoetwaterstroom die het zoute water de sluis uit spoelt. Deze manier is goedkoper en laat het schutproces sneller verlopen. 18 We onderzochten 350 cultuur historische sluizen en duikers en kozen er 13 die we de komende jaren restaureren. Een van de duikers die we restaureren is deze duiker aan de Weihoekweg bij Poortvliet. Marc Serier is projectleider: "Deze duiker met gronddekking uit 1933 is bijzonder omdat de constructie uit betonnen en gemetselde onderdelen bestaat. De zijkant van de duiker, de zogenaamde landhoofden, bestaan uit gemetselde ijsselstenen en het bovendek is gemaakt van een in het werk gestorte betonconstructie." "Delen van het beton en de fundering waren afgebrokkeld doordat het regenwater door het beton heen is gesijpeld. Hierdoor is het wapeningsstaal geërodeerd en het beton gaan splijten. Ook de onderkant van de duiker pakken we aan. Het oude, slechte beton van de duiker beitelen we eerst weg. Er wordt nieuwe wapening aangebracht en een nieuwe betonlaag tegenaan gespoten. Op de bovenkant van de duiker is een dunne laag epoxy aangebracht. Epoxy is een waterdichte, flexibele kunststof afdeklaag, die het beton zo droog mogelijk moet houden. De landhoofden van de duiker bestaan uit ijsselstenen. De losse stenen zijn weggebeiteld en opnieuw ingemetseld De houten schuif in de duiker was in zeer slechte staat en is vervangen voor een compleet nieuwe schuif van Azobé, een hardhout. Vroeger diende deze schuif om het achterliggende gebied af te sluiten bij hoge waterstanden." "Deze duiker is de tweede die we restaureren. De duiker aan de Meliskerkseweg in Meliskerke is eind vorig jaar aangepakt." 19 Links: De 57 wandschuiven zorgen ervoor dat zoetwater de sluis in of uit kan stromen. Scheldestromen lente 2018 Aannemer: Bouwbedrijf Schrijver BV Totale kosten: 35.000,- Materialen: reparatiemortel, epoxy, spuitbeton, ijsselstenen, Azobé Gereed: maart 2018 Sluizen die de komende jaren worden gerestaureerd: Beaufortsluis, Walsoorden Zaagmolendijk, Nieuw- en Sint Joosland Spuikomweg, Biervliet Kruising Stoofweg-Veerweg, Stavenisse Weihoekweg, Poortvliet door Chantal de Putter Scheldestromen lente 2018

Tijdschriftenbank Zeeland

Scheldestromen/de Waterwerker | 2018 | | pagina 10