Draaien zonder vet
in de steigers
in speciale overlevingspakken uit de
helikopter. Toch wel indrukwekkend
om dat van heel dichtbij te zien.
Chris blijft geïnteresseerd
doorvragen: "Hebben jullie ook een
apart noodkanaal?" Jeroen vertelt
dat het vliegveld daar te klein voor
is. "Als er een calamiteit is mag
defensie wel gebruikmaken van het
vliegveld. Ook de traumahelikopter
en politiehelikopter mogen hier
landen, ook 's nachts. Als de
traumahelikopter uit Rotterdam
wordt ingezet in Zeeuws-
Vlaanderen, wijken ze uit naar
dit vliegveld. Ze tanken hier de
helikopter en blijven stand-by.
Anders moeten ze eerst naar
Rotterdam vliegen en nog aftanken
voordat ze weer stand-by zijn."
Vliegen met koffiestop
Chris: "Hoe weten jullie welke
vliegtuigen er landen?" Jeroen:
"Wij ontvangen de vluchtplannen
vanuit Amsterdam. Als een vliegtuig
is geland, is het vluchtplan gesloten.
Om op te stijgen moet de piloot
een nieuw vluchtplan indienen,
minimaal 1 uur voor vertrek.
Sommige piloten wachten in het
restaurant van het vliegveld totdat
ze weer toestemming hebben om te
vertrekken. Zoals sommigen een
rondje gaan fietsen met onderweg
een koffiestop, gaan anderen een
rondje vliegen."
Neusje van de zalm
We lopen via de verkeerstoren over
de landingsbaan en langs een
aantal bedrijven die op het terrein
zijn gevestigd. Jeroen handelt
ondertussen de vluchten af via de
portofoon. Bij het onderhoudsbedrijf
van het vliegveld staan een aantal
vliegtuigen voor regulier onderhoud.
Het lijkt wel een autogarage, maar
dan voor vliegtuigen. Voor techneut
Chris is het interessant om te zien
welke techniek in de neus van het
vliegtuig zit. Jeroen: "Je ziet op het
vliegveld vooral vliegtuigen van het
type Cessna, Piper, Diamond en
Robin."
Chris is danig onder de indruk
van alles wat hij deze middag heeft
gezien. We bedanken Jeroen voor
de uitleg en het volgende vliegtuig
vraagt alweer toestemming om
te mogen landen. Het is een
fascinerende wereld middenin de
Zeeuwse polders.
w-sm
18
Het vijzelgemaal Middelburg is te
herkennen aan de drie puntige huisjes
middenin het landschap. Ervoor staat
een robuust blinkend hekwerk van staal.
"Daarmee is het allemaal begonnen",
zegt projectleider Franqois Bommeljé.
De krooshekreiniger die al het
vuil in het water voor het gemaal
verwijdert, moest vervangen worden.
"Daarna volgden nieuwe lagers,
nieuwe elektrische installatie en
ga zo maar door. We pakken het
in z'n geheel aan. Voorheen stond
hier een grijper die het vuil uit het
water greep en op de kant kwakte.
Nu wordt dat allemaal automatisch
op het transportbandje geladen en
rolt het zo in een nog te plaatsen
betonnen bak." Ook onder het water
vond een grote verandering plaats.
"De vet gesmeerde onderlagers van
de vijzels hebben we vervangen door
eco-lagers. Dat betekent dat er veel
minder vet nodig is en dus efficiënter
in onderhoud. De nieuwe eco-lager
gaat zo'n 100.000 draaiuren mee.
Dat lijkt me voorlopig voldoende voor
een vijzel die gemiddeld 600 uur per
jaar draait."
De meest technische aanpassingen
zijn gedaan. Zo is er buiten het
gemaal een nieuwe schakelkast gezet.
Francois: "De oude schakelkasten
stonden in het gebouw zelf, maar met
de aanpassingen voldeden we niet
meer aan de veiligheid. Er was geen
ruimte meer voor een vluchtweg."
Normaal gesproken is het een
uitdaging om de klus op tijd te
klaren. "Om overtollig water in het
najaar te kunnen afvoeren moeten
gemalen voor 1 september technisch
gereed zijn. In deze droge zomer was
dat een makkie", zegt Francois.
"Nu moeten we alleen nog de bak
plaatsen voor het opvangen van vuil,
nieuwe bestrating leggen en een
nieuw hekwerk plaatsen."
19
Naast: Chris is benieuwd naar wat
er onder de motorkap zit.
Onder: Havenmeester Jeroen
beantwoordt de binnenkomende
oproepen.
jf1
Scheldestromen herfst 2018
Verpompt 19,5 miljoen kuub
water per jaar
Vijzelgemaal geschikt voor
kleinere opvoerhoogtes
Aannemer: Vopo Pompen-
en Machinefabriek uit De Rijp
en Paree uit 's-Heerenhoek
Projectkosten: 700.000,-
(incl. renovatie vijzelgemaal
Sint Laurens)
Laurens Stomi
door Janneke la Gasse
Scheldestromen herfst 2018