'Vorst in
een zachte december'
Fietsroute
Twee kantoren
Oudste boom
Gewoon telefoon
verder, dan kan het wel over 800
meter liggen. Kijk, dan huur ik liever
de buurman in om mee te rijden op
het land, zodat pa kan schuiven."
Borstelen met water
Met alleen schuiven gaat niet alle
slik van de weg. Als het een beetje
gaat regenen, smoren, wordt het
alsnog vet en verraderlijk glad.
Ook daar weten De Jagers raad
mee. "We hebben een borstel voor
de trekker aangeschaft en zelf een
watertankje achterop gemonteerd.
Borstelen met water, dat gaat het
beste." Het geheim van een schone
weg is duidelijk: bijhouden! Niet
wachten tot het oogsten klaar is,
maar steeds tussendoor bijwerken.
En nadien borstelen met water.
Weinig boze gezichten
Meestal hebben mensen begrip
voor de oogsttijd. Zeker als ze zien
dat de boer zijn best doet om de
slik op te ruimen. Maar ook de
weggebruiker moet zich aanpassen.
"Soms rijden auto's als een bezetene
langs. Dan denk ik 'laat even dat
gas los'. Gelukkig zie ik weinig boze
gezichten. Ik kan niet vliegen van
het land, ik moet toch over de weg.
En het is je boterham hè, ik kan
niet altijd wachten tot het beter weer
wordt om te rooien."
Wees gewaarschuwd
De weggebruiker informeren met
borden is verplicht, volgens de
spelregels van het Regionaal Orgaan
Verkeersveiligheid (ROVZ). Geen
overbodige luxe want in de nazomer
zijn mensen nog niet altijd voorbereid
op gladde wegen. Ko Dek van Dek
Opleidingen zei hierover al eerder:
"Slik is soms lastig te herkennen.
Het komt vaak als verrassing. Zeker
als de weg nat is en het een beetje
donker is. Zijn belangrijkste tip:
'Haal de snelheid eruit'. Snelheid doet
alles. Ko: "Als je 60 kilometer per
uur rijdt en je moet ineens remmen,
heb je ruim 35 meter nodig voor je
stil staat." En in deze tijd - hoe goed
de boer het ook heeft geprobeerd op
te ruimen - een dun laagje is genoeg
voor een stikgladde weg—
Slikborden zijn te
bestellen op:
Melding doen van slik
op de weg?
inzendingen welkom:
communicatie@scheldestromen.nl
Blij verrast door de bijgevoegde fietsroute 'Langs de Boorden van
de Schelde' bij het zomernummer van Scheldestromen heb ik de
route meteen gereden. De auto heb ik achtergelaten op het ruime
parkeerterrein van het station Kruiningen - Yerseke. Leuk dat je in
die 50 km twee Scheldeoevers kunt bekijken. Ik zag dan ook nogal
wat andere fietsers met deze kaart de route rijden.
F. van Buren, Terneuzen
Leuk om te horen dat u zoveel plezier beleefd aan de themaroute!
De themaroute is mede mogelijk gemaakt door het waterschap, ma.ar
gemaakt door VVV Zeeland. Voor opmerkingen of suggesties over de
route kunt u contact opnemen met info@vvvzeeland.nl.
Sinds vele jaren ben ik abonnee op uw kwartaaltijdschrift. Dit zeer
verzorgde tijdschrift, vaak met prachtig fotowerk, lees ik met veel
genoegen. Een compliment waard. Wel is mij opgevallen dat de inhoud
top-down gericht is. Weliswaar vermeldt het colofon dat reacties, vragen
of suggesties kunnen worden ingediend, maar de weerslag daarvan ben
ik bij de inhoud nog niet tegen gekomen. Ik wil hierbij dan ook graag
een voorzet geven, door een vraag te stellen aan het Dagelijks Bestuur
(DB), met het verzoek deze op te nemen in Scheldestromen. Waterschap
Scheldestromen kent twee hoofdkantoren: één in Middelburg en het
andere in Terneuzen. Het in bedrijf houden van twee hoofdkantoren
vanaf de fusie heeft zeker te maken met gevoelsargumenten vanuit
Zeeuws-Vlaanderen. Daarom vergadert de Algemene Vergadering
beurtelings in Middelburg en Terneuzen. Het aanhouden van twee
hoofdkantoren is onnodig en brengt extra kosten met zich mee.
Mijn vraag: is het DB voornemens het zogenaamde hoofdkantoor in
Terneuzen "om te zetten" in een bijkantoor of steunpunt? In Middelburg
is plaats genoeg, want een derde van de niet in gebruik zijnde
kantoorruimte is verhuurd. Het personeel uit Terneuzen moet in ieder
geval probleemloos in Middelburg terecht kunnen.
Thom Aalfs, Vlissingen
Dijkgraaf Toine Poppelaars: De situatie van 2 hoofdkantoren ligt vast in
provinciale regelgeving. De ruimten in beide kantoren die we niet nodig
hebben voor waterschapsmedewerkers, worden geheel onderverhuurd
aan andere overheid gerelateerde organisaties. Beide kantoren zijn dus
volledig bezetWe vinden het geen extra belemmering om beurtelings in
Terneuzen en Middelburg te vergaderen. Om deze redenen gaan we geen
initiatieven nemen om de junctie van kantoor Terneuzen te wijzigen.
A
Een compliment voor uw
tijdschrift Scheldestromen. Ik
lees het altijd met veel plezier
en brengt voor mij het werk
van het waterschap dichterbij.
In de uitgave 'lente 2018' was
een kleine bijdrage over onze
oudste bomen langs de Damse
Vaart in Sluis die inmiddels
ouder zijn dan 80 jaar. Ik weet
er nog een, een perenboom,
aan de parkeerplaats in de
Hobeinsteeg te Vlissingen.
Deze perenboom is van 1927
en nu 91 jaar oud. De boom
heeft twee overstromingen
en een oorlog overleefd. Maar
zijn noodlot is beslecht want
de perenval in september valt
bij enkele buren niet in goede
aarde.
J. Heyse, Vlissingen
wy
l
Zelf heb ik geen internet,
facebook, Instagram, Twitter
of Linkedin, enz. Het zou mooi
zijn als u bij onderwerpen
direct het bestaande
telefoonnummer zou plaatsen.
Naam bekend bij de redactie
Wij zijn ons ervan bewust
dat niet iedereen op internet
en sociale media zit. We
hebben uw tip gelijk ter harte
genomen: bij de buitenrubriek
op pagina 14 en 15 hebben we
telefoonnummers genoteerd.
Schuiven, spuiten, borstelen-
Het is de kunst om het bij te
houden!
www.ltoledenvoordeel.nl/
veiligheid/modderborden/
slikborden/
Meld slik altijd telefonisch, niet
via social media of e-mail.
Voor waterschapswegen belt u
088-246 1000. Als u niet weet
van wie de weg is, belt u met
de politie 0900-8844, zij
geven de melding door aan de
wegbeheerder.
Scheldestromen herfst 2018
september,
A
Briefen antwoord zijn ingekort.
Scheldestromen herfst 2018