Keersluis onder spanning
in de steigers
Maar het is hier heel veilig, want
het transport van de kou uit de
machinekamer naar de pistes toe
gebeurt via een leidingsysteem
gevuld met een neutrale
koudedrager."
Zo maken ze sneeuw
Stijn: "Sneeuw is eigenlijk gewoon
bevroren regen. Dus we zorgen
voor regen in een koude hal.
Via een warmtewisselaar in de
machinekamer wordt kou afgegeven
aan de koudedrager Temper, een
niet giftige stof. De koude Temper
gaat via buizen de hal in en koelt
de lucht. Voor de sneeuw koelen we
eerst leidingwater af tot ongeveer
1° Celsius. Met een pomp gaat dat
water onder grote druk de hal in
naar het sneeuwkanon. Op dat
kanon zitten heel veel spuitmondjes.
Omdat er veel kracht op staat schiet
het water met een enorme snelheid
uit het kanon. Dat zorgt ervoor dat
het zeer kleine waterdruppeltjes
worden. Tegelijkertijd schiet er
een mengsel van water en lucht
uit. Dat botst op de waternevel
en zo ontstaan kleine ijsballetjes,
kristallen. Die vormen zich in de hal
verder tot sneeuw. Hoe langer ze in
de lucht zweven, hoe meer ze aan
elkaar gaan kleven. Daarom zit er
op het kanon een ventilator die alles
zo ver mogelijk de hal in blaast."
Met korting naar
Skidome Terneuzen
5,00 korting op een
2 uurpas tijdens daluren.
Enkel online te koop tot en
met 31-01-2019.
Voor voorwaarden en tickets:
"9 skidome.nl/scheldestromen
dan niet zo schoon is als we willen.
Voor de sneeuw gebruiken we
leidingwater."
Snuffelaars
In de catacomben onder de
pistes ligt de machinekamer. De
softwarekasten met controlepanelen
vormen het hart daarvan. Er staan
grote pompen en compressoren en
ook een groot waterbassin. Stijn:
"Dat waterbassin is voor bluswater
als er brand zou uitbreken. Voor
de koeling van de hal en voor het
maken van sneeuw gebruiken we
het natuurproduct ammoniak,
niet het synthetische middel freon.
Ammoniak is niet schadelijk
voor de ozonlaag en daarmee
gebruiken we minder energie.
De ammoniak zit in een gesloten
systeem in de machinekamer. Om
dit systeem goed te bewaken zitten
er overal 'snuffelaars' om eventuele
ammoniakdampen te signaleren.
18
Onze grootste keersluis staat in
Zierikzee en geeft toegang tot de haven.
De elektrotechnische installatie is nodig
aan vervanging toe. Leo Wisse van
Waterkeringen en Simon van Kralingen
van Installatiebeheer leggen uit.
"Een keersluis is een wezenlijk
onderdeel van de waterkering.
Dus die moet te allen tijde kunnen
sluiten. Weigeren is geen optie.
Want dan heeft Zierikzee echt een
probleem", Leo is daar meer dan
stellig over. Daarom wordt nu de
gehele elektrotechnische installatie
vervangen.
"Behalve dat het de deuren
aanstuurt, regelt zo'n installatie ook
de verlichting en omroepinstallatie.
Tegelijkertijd nemen we ook wat arbo-
puntjes mee. Werk met werk maken."
Is niet meer dan logisch, vindt Simon.
De nieuwe installatie komt in een
ruimte waar voorheen een trafo
van Delta stond. Deze is verplaatst
naar een meer logische plek en de
vrijgekomen ruimte is nu de plek voor
de nieuwe schakelkasten.
Simon: "Straks gaan we in deze
kasten alles aansluiten. Dat is, zoals
je ziet, een behoorlijk priegelwerk.
Tenminste voor de leek. De mannen
van de aannemer weten gelukkig
wat ze doen. En dan is dit straks het
kloppend hart van de keersluis."
De oude installatie blijft tijdens de
werkzaamheden in gebruik. Want
bij een verwachte hoogwaterstand
moeten de deuren dicht. Als het
moet, gewoon met de hand...
19
Naast: sneeuwmeester Stijn
Hamelinck.
Onder: de ruimte waar de sneeuw
gemaakt wordt.
Scheldestromen winter 2018
Renovatie keersluis
Gereed: eind 2018
Kosten: 365.000,-
Door: Paree B.V. Elektro-Telecom
Keersluis sluit bij: 1,90 m boven
NAP
Oosterscheldekering sluit bij:
3,00 m boven NAP
Keersluis sluit: zo'n 120 x
per jaar
door Rudy Visser
Scheldestromen winter 2018