Scheurende damwanden
in de steigers
donkergrijs; de 'grijze' is lichtgrijs.
Ze gedragen zich verschillend en
groeperen zich verschillend op hun
rustplekken. Daarvoor kiezen ze
zand uit, dat voelt lekker stevig."
Zo kunnen ze zich bij onraad snel
uit de vinnen maken. Hee: vanaf
deze hoogte lijken ze wel een beetje
op de schepseltjes die ik eens in het
volkorenmeel vond!
Ik zie, ik zie wat jij niet ziet
De mannen kennen het decor op
hun duimpje. Pim herkent diep
onder ons drie jan-van-genten
aan hun 'vleugeltips'. Ik zie alleen
stipjes. Peter wijst op schepen
die hier zelden komen. Pim wijst
zuidelijk van Duiveland twee
verschillende watermassa's naast
elkaar aan. Donker (helder)
water komt de Oosterschelde in.
Iets lichter, troebeler water staat
nabij de oever. Een lange streep
schuim op het oppervlak vormt een
scherpe overgang. Later boven zee,
verwonderen Peter en Pim zich over
de snelle aangroei van zandplaten
in grillige sikkels en bogen, in de
luwte van grote zandverplaatsingen,
uitgevoerd door Rijkswaterstaat.
Kers op de taart
Na anderhalf uur vliegen bereiken
we het Rotterdamse havengebied. We
zien de Tweede Maasvlakte, daarin
uitgespaard de immense Yangtze-
haven. Stapels van tienduizenden
containers als bontgekleurde
staafjes naast gierige sprinkhanen,
pardon loskranen. BV Nederland!
We zien grote bouwelementen voor
windmolenparken en bijbehorende
werkschepen. Dit is de kers op de
vliegtaart.
Via de kustwateren gaat het op huis
aan. Bij Voorne registreert Pim een
groep van zo'n 800 zwarte zee
eenden. De mannen zijn het eens:
deze telling is klaar. Terug naar
Midden-Zeeland. Twintig minuten
later dalen we over het Veerse Meer
af naar de landingsbaan van gras.
De beide mannen geven grif toe dat
ze het mooiste vak van de wereld
hebben. Geef ze eens ongelijk.
18
Om de eilanden in het Veerse Meer
te bezoeken, heb je een boot nodig.
En om die boot aan te meren heb je
een steiger nodig. Cruijffiaanse logica.
Bij de steigers aan de Haringvreter was
het water erg ondiep zodat veel boten
er niet aan konden meren. Dat is
komend seizoen verleden tijd.
Sven Heijboer, opzichter
Waterkeringen, praat me bij.
"Voorheen was het water niet dieper
dan zo'n 1 meter. Een gemiddeld
schip heeft al meer diepgang dan
dat en konden hier dus niet terecht.
Nu baggeren we 1,5 meter grond
weg zodat we hier straks 2,5 meter
water krijgen. De bagger storten we
verderop in het Veerse Meer op een
speciale plaats, aangewezen door
Rijkswaterstaat."
Terwijl de kraan vanaf de Emeraldis
aan het baggeren is, zijn de mannen
van de aannemer bezig damwanden
aan te brengen. Geen stalen maar
kunststof damwanden. "Die zijn
wel wat duurder maar een stuk
duurzamer. Aan de vroegere losse
steigers moesten we veel onderhoud
doen. Ondanks dat ze in aanschaf
duurder zijn, heb je er nadien geen
omkijken meer naar. Helaas willen
ze, zeker als het wat kouder wordt,
nog wel eens aan de bovenkant
scheuren bij het in de grond trillen.
Dat is wel een nadeel."
Vanwege verkeerde grondmonsters
liep het vergunningstraject vertraging
op. Daardoor startte het werk een
aantal weken later dan gepland.
Maar het is nog ruimschoots voor
het nieuwe seizoen klaar. Zo kan
de recreant met hoge nood mooi
aanmeren en linea recta naar het
toilet hier op de Haringvreter.
19
Naast: de vliegroute van de heren.
Linksonder: Kats vanuit de lucht.
Rechtsonder: zeehonden tellen gaat
beter vanaf een foto.
Scheldestromen lente 2019
Werk haventje Haringvreter
Aannemingsbedrijf De Jonge
Waterbouw
Kosten: 265.837,-
Vervangen houten damwand
voor kunststof: 120 meter
Vervangen steiger: 45 meter
Baggeren haven: 2.500 m3
Uitvoering: half november 2018
eind januari 2019
In maart worden de betonplaten
langs de damwand aangebracht,
omdat het eerder te nat was.
Haringvreter
door Rudy Visser
Scheldestromen lente 2019