Scheurende damwanden in de steigers donkergrijs; de 'grijze' is lichtgrijs. Ze gedragen zich verschillend en groeperen zich verschillend op hun rustplekken. Daarvoor kiezen ze zand uit, dat voelt lekker stevig." Zo kunnen ze zich bij onraad snel uit de vinnen maken. Hee: vanaf deze hoogte lijken ze wel een beetje op de schepseltjes die ik eens in het volkorenmeel vond! Ik zie, ik zie wat jij niet ziet De mannen kennen het decor op hun duimpje. Pim herkent diep onder ons drie jan-van-genten aan hun 'vleugeltips'. Ik zie alleen stipjes. Peter wijst op schepen die hier zelden komen. Pim wijst zuidelijk van Duiveland twee verschillende watermassa's naast elkaar aan. Donker (helder) water komt de Oosterschelde in. Iets lichter, troebeler water staat nabij de oever. Een lange streep schuim op het oppervlak vormt een scherpe overgang. Later boven zee, verwonderen Peter en Pim zich over de snelle aangroei van zandplaten in grillige sikkels en bogen, in de luwte van grote zandverplaatsingen, uitgevoerd door Rijkswaterstaat. Kers op de taart Na anderhalf uur vliegen bereiken we het Rotterdamse havengebied. We zien de Tweede Maasvlakte, daarin uitgespaard de immense Yangtze- haven. Stapels van tienduizenden containers als bontgekleurde staafjes naast gierige sprinkhanen, pardon loskranen. BV Nederland! We zien grote bouwelementen voor windmolenparken en bijbehorende werkschepen. Dit is de kers op de vliegtaart. Via de kustwateren gaat het op huis aan. Bij Voorne registreert Pim een groep van zo'n 800 zwarte zee eenden. De mannen zijn het eens: deze telling is klaar. Terug naar Midden-Zeeland. Twintig minuten later dalen we over het Veerse Meer af naar de landingsbaan van gras. De beide mannen geven grif toe dat ze het mooiste vak van de wereld hebben. Geef ze eens ongelijk. 18 Om de eilanden in het Veerse Meer te bezoeken, heb je een boot nodig. En om die boot aan te meren heb je een steiger nodig. Cruijffiaanse logica. Bij de steigers aan de Haringvreter was het water erg ondiep zodat veel boten er niet aan konden meren. Dat is komend seizoen verleden tijd. Sven Heijboer, opzichter Waterkeringen, praat me bij. "Voorheen was het water niet dieper dan zo'n 1 meter. Een gemiddeld schip heeft al meer diepgang dan dat en konden hier dus niet terecht. Nu baggeren we 1,5 meter grond weg zodat we hier straks 2,5 meter water krijgen. De bagger storten we verderop in het Veerse Meer op een speciale plaats, aangewezen door Rijkswaterstaat." Terwijl de kraan vanaf de Emeraldis aan het baggeren is, zijn de mannen van de aannemer bezig damwanden aan te brengen. Geen stalen maar kunststof damwanden. "Die zijn wel wat duurder maar een stuk duurzamer. Aan de vroegere losse steigers moesten we veel onderhoud doen. Ondanks dat ze in aanschaf duurder zijn, heb je er nadien geen omkijken meer naar. Helaas willen ze, zeker als het wat kouder wordt, nog wel eens aan de bovenkant scheuren bij het in de grond trillen. Dat is wel een nadeel." Vanwege verkeerde grondmonsters liep het vergunningstraject vertraging op. Daardoor startte het werk een aantal weken later dan gepland. Maar het is nog ruimschoots voor het nieuwe seizoen klaar. Zo kan de recreant met hoge nood mooi aanmeren en linea recta naar het toilet hier op de Haringvreter. 19 Naast: de vliegroute van de heren. Linksonder: Kats vanuit de lucht. Rechtsonder: zeehonden tellen gaat beter vanaf een foto. Scheldestromen lente 2019 Werk haventje Haringvreter Aannemingsbedrijf De Jonge Waterbouw Kosten: 265.837,- Vervangen houten damwand voor kunststof: 120 meter Vervangen steiger: 45 meter Baggeren haven: 2.500 m3 Uitvoering: half november 2018 eind januari 2019 In maart worden de betonplaten langs de damwand aangebracht, omdat het eerder te nat was. Haringvreter door Rudy Visser Scheldestromen lente 2019

Tijdschriftenbank Zeeland

Scheldestromen/de Waterwerker | 2019 | | pagina 10